Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-29, 20:19   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Wink Treskensspår och små svenska järnvägsbroar.

Nu har jag antagligen överskridit gränsen för gott forumbeteende genom att posta i bjornl's downloadtråd, så jag flyttar väl hit då!

Det här fungerar ju utmärkt när vi samarbetar! Glöm inte att vi har en verklig expert i Korvtiger som gärna hjälper till när det kniper. Så här skall utveckling av nya modeller gå till, tycker jag! Inget "tjuvhållande" på saker bara för att man tror man är "världsmästare", nej dela med oss, så för vi denna hobby framåt! Vi är bra på olika saker så låt oss samarbeta! Låt "revirtänkandet" hamna i "återvinningspåsen" i stället för bland "dom vanliga soporna"!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av svenolov den 2012-01-25 klockan 14:40. Anledning: Ny rubrik
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 20:53   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard möjliga modfikationer?

Hej Lan och björnl.

Kan man möjligen beställa en mindre modifikation på 891mm broarna?
Skulle man kunna göra så att den som heter DONJ kort bro också får de här skyddet emot urspårning (räler innanför) samt förlänga plankgången så den fortsätter över brofästet?

Vidare så undrar jag om det är möjligt att om bron är över en viss längd så skall den ha brofästen i mitten? Detta då för alla broar, inte enbart 891mm

Jag vill för övrigt tacka för dessa fantastiska broar - det är väl de första för 891mm och 600mm? 1067 mm är ju lite mer vanligt så det existerar kanske broar till det tidigare?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 21:00   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Mej spyfrog

Sitter just och håller på med detta. Återkommer med resultet senare.

LAn sände mig mesharna för 891 mm varianten den modifierade bron.

LAn, jag tycker det är suveränt roligt att vi kan sammarbeta och jag håller med dig till fullo .

MVH / BL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 21:10   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

bro.jpg

Inspirationsbild....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 22:16   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Bra bild, den kommer att se ut så men inte förän imorrn.

Så här långt har jag kommit nu. Dvs. allt det svåra är klart.

Denna bro kommer att lämpa sig jättebra för 2-4 spann.

Eg. borde man göra en normalspårsvariant också.

MVH / BL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2011-07-29 22-04-37-22.jpg (152.1 KB, 222 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-29, 22:43   #6
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

En normalspårsvariant skulle inte sitta helt fel heller, så gör gärna det om du känner fört. Annars så är det riktigt fina grejer ni gör till trainz!
__________________
Mvh Alexander
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 19:13   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Treskensspår går att lägga på broarna precis som man lägger de på vanlig linje, med mina treskensspår. Sätt bara ut en normalspårsbro och dra sedan det extra treskenan över den.

Järnvägsbron i Sunne, var verkligen något extra, passar utmärkt då jag behöver en öppningsbar bro till nästa version av signalsäkerhetspaketet och som Lans båt kan åka under. Av intresse kan då detta urklipp ur Banläran från 1916 vara: http://www.ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 20:02   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Treskensspår går att lägga på broarna precis som man lägger de på vanlig linje, med mina treskensspår. Sätt bara ut en normalspårsbro och dra sedan det extra treskenan över den.

Järnvägsbron i Sunne, var verkligen något extra, passar utmärkt då jag behöver en öppningsbar bro till nästa version av signalsäkerhetspaketet och som Lans båt kan åka under. Av intresse kan då detta urklipp ur Banläran från 1916 vara: http://www.ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf
Korvtiger, jag har inte testat detta ännu på DONJ för det verkar lite mekigt. Men vi lär ju försöka sen för det är ju treskenspår från Ockelbo till Wij...

Det jag funderar över är dock detta - hamnar inte smalspårsloket "fel" när man gör enligt din modell? Dvs hamnar det inte mitt i normalspåret, vilket ju blir fel eftersom det borde gå på ena sidan?
Om inte så fattar jag inte riktigt varför så många spår på DLS mm är fyrskensspår istället för treskensspår.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 20:10   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 20:18   #10
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.
Aha, detta funkar alltså? Jag trodde att Trainz var så dumt att det inte brydde sig om spårvidd utan liksom alltid la loken i mitten av det spår de stod på.
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 08:31   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Aha, detta funkar alltså? Jag trodde att Trainz var så dumt att det inte brydde sig om spårvidd utan liksom alltid la loken i mitten av det spår de stod på.
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij.
Tågen står alltid i mitten av det spåret de sätts ut på, vad jag gjort är att jag förskjutit smalspåret, som har en treskena åt ena hållet tills det hjulet som går i luften nuddar det ena av nomalspårets skenor. De båda spåren är helt oberoende av varandra och man kan köra ett smalspårigt och ett normalspårigt lok rakt igenom varandra, utan att det händer något. För att underlätta utsättningen av spåren så skapade jag spåravståndshållare för 1435/891mm och 1435/1067mm. Där har vi de bägge spåren med det avståndet som krävs, så börja med att sätta ut spåravståndshållare där ni vill ha en brytpunkt, sedan drar ni ut smalspåret, så att det kommer åt rätt håll, annars får ni vända på det. Därefter normalspåret. Ta bort spåravståndshålaren och dra spåret vidare från den färdiga splinepointen till nästa spåravståndshållare.

Till Lans fråga om växlar i smal/normalspår. Eftersom spåren egentligen inte har ett dyft med varandra att göra så måste man sätta ut en växel per spår och sedan koppla ihop växlarna. En inbyggd växelihopkopplare kommer att följa med signalsäkerhetsscriptet om man använder det, genom att man namnger växlarna till samma sak, men lägger till a, resp. b sist. Ett av växelkloten är då synligt och det andra skall vara av osynlig typ, normalspåret får alltid den synliga växeln, eftersom den måste hamna centrerat, har du den på smalspåret så kommer den ju att bli förskjuten mot normalspåret. För växlar där bara den ena spårvidden går åt sidan, kan man antingen lägga bara en växel på det spåret, eller om man vill ha det realistiskare, lägga ett osynligt spår från den spårvidden som en osynlig växel, som leder ut i luften(samma princip som en spårspärr) och sedan ett (ev. osynligt) växelklot, sedan så kopplar man ihop dem med namnet som ovan beskrivet. Då kommer det tåg som inte har den växeln att spåra ur, eftersom växeltungan på det gemensamma spåret ligger fel.
Lite av det här finns demonstrerat och beskrivet i signalsäkerhetsguiden.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-07-31 klockan 08:34.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 20:42   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.
Detta får du reda ut mer noggrannt så vi vanliga dödliga förstår, Jag får inte din 60 kg räl att fungera. Hur lägger man den förresten ovanpå ett annat spår utan att skapa växlar? OK håll nere Shift! Men hur gör man om man vill skapa växlar i både normalspåret och smalspåret?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009