![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Nu har jag antagligen överskridit gränsen för gott forumbeteende genom att posta i bjornl's downloadtråd, så jag flyttar väl hit då!
Det här fungerar ju utmärkt när vi samarbetar! Glöm inte att vi har en verklig expert i Korvtiger som gärna hjälper till när det kniper. Så här skall utveckling av nya modeller gå till, tycker jag! Inget "tjuvhållande" på saker bara för att man tror man är "världsmästare", nej dela med oss, så för vi denna hobby framåt! Vi är bra på olika saker så låt oss samarbeta! Låt "revirtänkandet" hamna i "återvinningspåsen" i stället för bland "dom vanliga soporna"!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av svenolov den 2012-01-25 klockan 14:40. Anledning: Ny rubrik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Hej Lan och björnl.
Kan man möjligen beställa en mindre modifikation på 891mm broarna? Skulle man kunna göra så att den som heter DONJ kort bro också får de här skyddet emot urspårning (räler innanför) samt förlänga plankgången så den fortsätter över brofästet? Vidare så undrar jag om det är möjligt att om bron är över en viss längd så skall den ha brofästen i mitten? Detta då för alla broar, inte enbart 891mm Jag vill för övrigt tacka för dessa fantastiska broar - det är väl de första för 891mm och 600mm? 1067 mm är ju lite mer vanligt så det existerar kanske broar till det tidigare? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Mej spyfrog
Sitter just och håller på med detta. Återkommer med resultet senare. LAn sände mig mesharna för 891 mm varianten den modifierade bron. LAn, jag tycker det är suveränt roligt att vi kan sammarbeta och jag håller med dig till fullo . ![]() MVH / BL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Bra bild, den kommer att se ut så men inte förän imorrn. Så här långt har jag kommit nu. Dvs. allt det svåra är klart. Denna bro kommer att lämpa sig jättebra för 2-4 spann. Eg. borde man göra en normalspårsvariant också. MVH / BL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
|
![]()
En normalspårsvariant skulle inte sitta helt fel heller, så gör gärna det om du känner fört.
![]() ![]()
__________________
Mvh Alexander |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Treskensspår går att lägga på broarna precis som man lägger de på vanlig linje, med mina treskensspår. Sätt bara ut en normalspårsbro och dra sedan det extra treskenan över den.
Järnvägsbron i Sunne, var verkligen något extra, passar utmärkt då jag behöver en öppningsbar bro till nästa version av signalsäkerhetspaketet och som Lans båt kan åka under. Av intresse kan då detta urklipp ur Banläran från 1916 vara: http://www.ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Det jag funderar över är dock detta - hamnar inte smalspårsloket "fel" när man gör enligt din modell? Dvs hamnar det inte mitt i normalspåret, vilket ju blir fel eftersom det borde gå på ena sidan? ![]() Om inte så fattar jag inte riktigt varför så många spår på DLS mm är fyrskensspår istället för treskensspår. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Till Lans fråga om växlar i smal/normalspår. Eftersom spåren egentligen inte har ett dyft med varandra att göra så måste man sätta ut en växel per spår och sedan koppla ihop växlarna. En inbyggd växelihopkopplare kommer att följa med signalsäkerhetsscriptet om man använder det, genom att man namnger växlarna till samma sak, men lägger till a, resp. b sist. Ett av växelkloten är då synligt och det andra skall vara av osynlig typ, normalspåret får alltid den synliga växeln, eftersom den måste hamna centrerat, har du den på smalspåret så kommer den ju att bli förskjuten mot normalspåret. För växlar där bara den ena spårvidden går åt sidan, kan man antingen lägga bara en växel på det spåret, eller om man vill ha det realistiskare, lägga ett osynligt spår från den spårvidden som en osynlig växel, som leder ut i luften(samma princip som en spårspärr) och sedan ett (ev. osynligt) växelklot, sedan så kopplar man ihop dem med namnet som ovan beskrivet. Då kommer det tåg som inte har den växeln att spåra ur, eftersom växeltungan på det gemensamma spåret ligger fel. Lite av det här finns demonstrerat och beskrivet i signalsäkerhetsguiden.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-07-31 klockan 08:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta får du reda ut mer noggrannt så vi vanliga dödliga förstår, Jag får inte din 60 kg räl att fungera. Hur lägger man den förresten ovanpå ett annat spår utan att skapa växlar? OK håll nere Shift! Men hur gör man om man vill skapa växlar i både normalspåret och smalspåret?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |