![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
![]()
Enkel fråga som är svår att svara på men jag ska försöka.
Varje fordon har en Största Tillåten Hastighet. I ett tåg är det det fordon som har den LÄGSTA Sth som bestämmer tågets Sth. Sen varierar Sth för vissa vagnar beroende på hur mycket vagnen är lastad. T ex har en tunglastningsvagn som Uaai-y en Sth på 90 Km/h olastad men 45 Km/h om lastad till 125 ton och bara 30 Km/h om lastad upp till maxlasten 173 ton. Om vi tittar lite på årtal så var 70 Km/h Sth för de flesta godsvagnar före 1950. När UIC-märkningen infördes 1964 var 90 Km/h det normala. Underlittra s kom med UIC-märkningen och innebar Sth 100 Km/h. Senare kom även underlittra ss som betydde "över 100 Km/h" men då oftast bara olastad.
__________________
Kenny |
![]() |
![]() |