![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]() Citat:
Jag hade också problem med avryckta koppel tidigare, men jag har ökat hållfastheten lite på dem, samtidigt som nedsättningen av friktionen gör att jag får hjulspinn istället för trasiga koppel. Men det finns ju extralok att tillgå efter linjen. Jo, sanden brukar ta slut... Det påminner mig om när jag hade förmånen att kunna göra en längre USA-resa för några år sedan och då passade på att åka hela västkusten upp (Los Angeles-Seattle) med Amtrak. På ett ställe där vi hade möte (Godstågen hade förtur...) kom jag i samspråk med en mycket trevlig kille som var lokförare på tre multipelkopplade diesellok. Nerifrån var ett av monstertågen i ankommande och hans jobb gick ut på att direkt efter att godståget passerat oss där vi stod på sidospåret, skulle han ut på linjen, köra ikapp godståget, koppla under gång och trycka på för fullt eftersom det var den värsta stigningen. Det gällde att aldrig få något stopp... Sedan efter många timmars pushande fick han vänta på andra sidan för att göra motsvarande jobb åt andra hållet. Den resan skulle jag gärna varit med på... Synen, lukten, dånet och vibrationerna då de mullrade förbi oss med tjutande tyfoner kommer jag aldrig att glömma. Skall se om det kan gå att göra något liknande i Marias Pass. Fast Alistar sveper väl förbi så fort att man aldrig hinner ikapp... Hälsningar, Håkan |
|
![]() |
![]() |