![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 344
|
![]()
A och närmare bestämt A 1021 byggt 1909.
Vad jag gjort för konvertering från A2 1004 till A typ är utbyte av BGB panna till A panna. A pannan hade något mindre diameter 150 cm till skillnad fran BGB pannans 160 cm. Dessutom har jag byggt rökskydd "elefantöron", som ju även E10 och vissa A6 lok en gång i tiden hade. Vad är det för konstig skorsten loket har? Jo, "finsk" skorsten för vedeldning Nån som har måtten på skorstenen? Jag har bara 2 foton från 1940 talet (A1012 och A1021) att gå efter. Dessutom kommer ju A tendern att se lite annorlunda ut i jämförelse med en koltender. Det var ju nån som tog upp oljeeldade lok för en tid sen, men vi börjar med vedeldade ånglok. Bifogar också en bild från 1945 av det vedeldade 1012. A loken 1008, 1012,1021 och 1022 utrustades för vedeldning 1941. |
![]() |
![]() |