Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger
108 ton i 80 promillebacke, då börjar tillochmed R-loken att klaga! Har kollat lite och den högsta siffran jag hittar är 27.7 promille på sträckan Wintjärn - Lilla Björnmossen och därefter 25 promille, någonstans på sträckan Jädraås - Ockelbo och även på sträckan Tallås - Lilla Björnmossen.
Har man 108 ton tåg i en 27.7 promillesbacke så behöver man (108+(lokvikten i ton))*27.7 kg dragkraft för att ta sig upp. Därtill kommer ju friktionsmotstånd och eventuellt kurvmotstånd. De mindre loken kommer nog inte upp för den backen, men DONJ's malletmaskiner har inga problem där, inte med 6 ynka vagnar i all fall. Efter snabb räkning så lär DONJ's Malletar kunna dra upp 15 vagnar á 18 ton för en 27.7 promillsbacke. (ingen kurva)
|
Faktum är att enligt Rolf Stens bok så klarade en Mallet 205 tons tågvikt upppför 25 promille. Då brukade man väl ta sats - för att ta sig över stambanan i Ockelbo så tog man t.ex. sats över hela bangården..... samtidigt som man snyggt stoppade all trafik och insvepte stan i rök.