![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#34 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Här är en exempelanimation på vattenståndsglasets animation enligt min och Lans metod, gjord i Blender 2.78.
Tillvägagångssättet: 1. Modellera pelaren som en cylinder 2. Splitta pelaren (Ctrl-R och scrolla upp är ett bra verktyg, eller W->Subdivide) 3. Luta övre ytan genom att markera den och trycka Ctrl-Alt-Shift-S för shear-verktyget. Tryck Y för att låsa i Y-axeln. Dra med musen tills ytan lutar tillräckligt. 4. Skapa, namnge och länka alla lattices. 5. Ställ in antal frames i animationen till 101. 6. Flytta till sista framen. 7. Markera alla lattices till vattenpelaren (alltså alla utom b.r.main) och keya dem genom att trycka I och välja Location i listan. 8. Fortfarande med alla lattices markerade, flytta till frame 1 och flytta alla lattices ned så att hela översta segmentet döljs i ventilhuset. Keya detta som förut. Alla segment utom första är nu för långt ned, men det fixar vi i steg 10. 9. Öppna Graph Editorn, markera alla animerade saker, tryck T och välj Linear i listan för att interpolationen ska bli linjär och animationen helt jämn. 10. För alla lattices som du animerat, gå in i constraints-menyn och lägg till Limit Location. Kryssa i Minimum Z. Detta kommer göra så att latticen inte rör sig längre ned än till det tal som ställs in. I mitt exempel är detta Z=0, men detta kan ju skilja sig beroende på hur du väljer att animera ditt vattenglas. Därefter borde det fungera som i min fil. Hoppas det gick att förstå! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |