![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]() Citat:
Hej Claes-Göran! Jag har köpt en Big-Boy från Rudolf Maratta och även en UP Challenger. Båda är mycket fina. Jag håller den väderbitna B-B:n före Aurans, dels så tycker jag det är kul med en sliten lokvariant, men framför allt så har den ett helt annat ljud än Aurans. Det kommer ångtjoffar mycket tätare (dubbelt upp?) och jag tycker att det låter mycket imponerande när den börjar rassla upp i fart under belastning. En annan stor skillnad är att det kommer spillånga på mycket fler ställen, även från tendern. Det var lite strul när jag köpte, den var helt ny då, men jag fick mycket god personlig support av Rudolf. Jag är nästan alltid pank i slutet av månaden innan pensionen kommer och jag försökte att ladda ner ytterligare ett nytt ånglokspaket om 3 nya lok häromdan men PayPal vägrade då. På fredag kommer nya friska kulor och då skall lokflottan utökas just med dessa tre (Samma lok i olika versioner). Nu har jag dessutom blivit frestad av att ta hem någon av betalmodellerna du nämnde. Jag gillar diesel eller ånga i kombination med tunga, långa tåg och banor med stigningar. Att köra tre, kanske fyra ånglok i ett fullastat 100-vagnarståg i Cab-mode och hoppa mellan loket för att hålla allt igång är svettigt men kul. Jag har dessutom ändrat friktionen i Vehicle Physics til 50% vilket ger spektakulära, skrikande hjulspinn och det kräver fingertoppskänsla och mycket sandning för att komma ända upp. Annars blir det till att backa några mil och börja om... Utopiabanan har ju mycket stigningar som är utmanande, men det är alldeles för tätt mellan växlar och allt annat för att monstertågen riktigt skall passa in där. Jag har därför kört mycket på Marias Pass med de tågen vilket var helt OK, men efter många timmars linjekörning så saknade jag allt Utopias små städer med sina spårvagnar. Jag försökte mig därför på att "merga" Utopia med Marias Pass, för att kunna få båda delarna under samma session. Jo, jag fick nog ihop banorna, men hade gjort ett tankefel. Min rutt går från havsnivå till ca 100 meters höjd. Marias Pass visade sig ligga på nivåerna 900-1500meter, vilket hade givit ett fritt fall på närmare kilometern... Så nu funderar jag på vilket som är minst jobbigt, att bygga en lång förbindelsesträcka från Utopia för att komma upp i rätt nivå eller om det ändå inte blir bättre att bygga helt nya städer i Marias Pass. Och sen tänkte jag dessutom försvenska Marias Pass. Jobb kommer nog inte att saknas i vinter... Hälsningar, Håkan Senast redigerad av Håmacon den 2006-08-16 klockan 23:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]() Citat:
![]() Jag har sett att några banbyggare (Ej Marias Pass) lägger sin rutt på ett par tusen meters höjd trots att banan ligger i havsnivåhöjd. Jag tror att de gör så just för att försvåra sammanslagning med andra banor. Vi kan ju alltid hoppas på att Auran i framtiden förfinar denna funktion så att vi kan höja/sänka och rotera banorna hur vi vill. Jag tycker också det är kul att köra dessa långa tunga tåg över Marias Pass. Men det är svårt. För mig brister kopplen vid inbromsning så jag har ännu inte lyckats ta mig över. Dessutom tycker jag faktiskt att Alistar fuskar. Han kan få upp tåget i fart på ett helt annat sätt än vad jag får och han är en riktig jäkel på att kunna stanna tåget. Han måste ha dubbade hjul runt om! Om du gillar rejäla betallok kanske detta är något för dig? http://forums.auran.com/trainz/forum...hreadid=119507 http://www.virtualraillink.com/index...od&productId=8 Claes-Göran |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Utopia banan. är den klar? såg bilder för ett bra tag på den. verkade väldigt trevlig bana
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
nu har jag beställt marias pass. Så nu är det bara att vänta
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Hör av dig när du kört lite så vi får höra vad du tycker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]() Citat:
Å andra sidan: Jag undrar om den någonsin kommer att bli "färdig". Nya idéer, förbättringar, uppsnyggningar och utbyggnadsplaner kommer hela tiden och när höstmörkret faller, så skall det byggas vidare. Först på tur är en större rangerbangård, vilket jag saknat länge. Det "värsta" är att byggandet brukar i sig skapa nya idéer... Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
jo jag känner igen det. när man har lagt en bana på download som jag har gjort bland annat med bullebydbanan. så tänker man sen. hmm..skulle inte lagt upp den än. för när jag har kört den ett tag. så är det..men varför i helv... byggde jag så. och så ser man hur andra har gjort och så vidare. så igentligen...en bana blir nog aldrig färdig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]() Citat:
Jag hade också problem med avryckta koppel tidigare, men jag har ökat hållfastheten lite på dem, samtidigt som nedsättningen av friktionen gör att jag får hjulspinn istället för trasiga koppel. Men det finns ju extralok att tillgå efter linjen. Jo, sanden brukar ta slut... Det påminner mig om när jag hade förmånen att kunna göra en längre USA-resa för några år sedan och då passade på att åka hela västkusten upp (Los Angeles-Seattle) med Amtrak. På ett ställe där vi hade möte (Godstågen hade förtur...) kom jag i samspråk med en mycket trevlig kille som var lokförare på tre multipelkopplade diesellok. Nerifrån var ett av monstertågen i ankommande och hans jobb gick ut på att direkt efter att godståget passerat oss där vi stod på sidospåret, skulle han ut på linjen, köra ikapp godståget, koppla under gång och trycka på för fullt eftersom det var den värsta stigningen. Det gällde att aldrig få något stopp... Sedan efter många timmars pushande fick han vänta på andra sidan för att göra motsvarande jobb åt andra hållet. Den resan skulle jag gärna varit med på... Synen, lukten, dånet och vibrationerna då de mullrade förbi oss med tjutande tyfoner kommer jag aldrig att glömma. Skall se om det kan gå att göra något liknande i Marias Pass. Fast Alistar sveper väl förbi så fort att man aldrig hinner ikapp... Hälsningar, Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
enda nackelen när man får så fina länkar till hur snygga lok som helst är att ekomin inte tål såna länkar =) hur ska jag kunna göra vanliga lok på marias pass när man har sett detta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
jaha..då köpte man de med =) men undra hur jag får loket?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
nja..jag fick de sen =)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Älskar loket. lite bilder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|