Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-08, 19:06   #1
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Som en del av er har märkt, har jag låst nedladdnings tåden. Det är bara för att jag vill styra frågor och diskussioner hit. Det kommer mera där, var inte orolig.

Jag vill förtydliga en sak. Det jag gör, är verktyg för ER. I det här fallet script. Det är ett antal klasser som bygger upp ett system, ett regelverk. I detta fall ett svenskt signalsystem.

Signalen (3D-modellen) bygger ni. I config filen och i ert skript väljer ni vilken funktion ni vill ha. Er signal, som är knuten till signalsystemet, skickar händelser i form av en statuskod (SignalStateEx) till ert signalskript, som tar hand om denna kod och visar rätt signalbild.

Detta har jag beskrivit i HTML dokumenten som finns för nedladdnig. Detta dokument uppdateras/revideras kontinuerligt och blir till slut en referens manual.

Jag kommer INTE att släppa ut egna signaler (3D-modeller), det enda jag kommer att göra forsättnigsvis är att göra små demos och exempel.

Jag tänker ge ut fungerande scriptexempel på alla grundfunktioner som jag har beskrivit i HTML-dokumenten. Jag försöker ge ut ett signal script i taget, så att ni kan testa, hitta fel och komma med synpunkter.

Jag hade ju börjat med det, men det tog ett abrupt slut p.g.a. att jag inte har några svenskliknande 3D modeller som fungerar.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-08 klockan 20:18.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-08, 21:44   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Om signal egenskaper

Alla grundtyper av beskrivna signaler, har alltid ett förinställt värde på alla egenskaper den kan ha. En sådan egenskap är t.ex. hastighet vid en viss signalbild, där förinställt värde är 40 km/h. Men det finns också egenskaper som det inte går att ha ett förinställt värde på. En sådan egenskap är länkning av master signaler.

Inställningar för speciella egenskaper görs ofta som du vet i objektets property-ruta. Ett mera praktiskt sätt är att samla dessa på ett centralt ställe.

Alla beskrivna egenskaper är samlade i ett och samma signalbibliotek för varje session. För att administrera allt är en Signal Manager Rule under utveckling. Där finns alla standard egenskaper samlade. Under varje signal kan det se lite olika ut, beroende på dess funktion.

För den avancerade uvecklaren finns det möjlighet att lägga till sina egna egenskaper, och läsa ur detta bibliotek de val som användaren har valt. För att göra detta krävs en speciell överenskommelse mellan den personen och mig.

För användaren kommer Signal Manager Rule att finnas tillgänglig för nedladdning som en enskild komponent. Bifogar en bild på hur den kan komma att se ut.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Signal_Manager.jpg (56.8 KB, 612 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-12, 21:06   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Trackside – Scenery - Master – Slave - ???

Här kommer en förklaring på de termer jag använder för signalerna.

Hur alla objekt hänger ihop förklaras med bifogade bild. Exemplet på bilden är en järnvägsövergång. Jag har tagit den bara därför att den utnyttjar alla typer av objekt*1), och länkar som är tillåtna. Länkning är endast tillåten mellan samma signaltyp*2).

Hur namnger man signalerna?

Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
  1. Master signalens namn kan ha ett eller två ord (separeras med mellanslag) beroende på vilken signaltyp det är. Det första, eller det enda ordet, är oftast en förkortning av stationsnamnet och det andra är ett signalnummer. På de nya signalerna finns support för två rader på namntavlan. Ex. Csh 38.
  2. För att länkningen till en slav skall fungera, använder man exakt samma namn som man angett för master signalen, men man lägger det inom parentes. Ex. (Csh 38). Om de finns en namntavla på slav signalen kommer parentesen att tas bort, men bara för tavlan. Signalnamnet i surveyor/driver påverkas inte. Om det är flera slavar länkade till en master, lägger man bara till en siffra eller ett ord efter signalnamnet. Ex. (Csh 38)1, (Csh 38)2 etc. Skripten bryr sig inte om vad som finns efter parentesen, men det måste vara ett unikt ord för att inte surveyor skall klaga.
  3. Om det är en slav som är länkad till flera master signaler, anger man namnen på alla master signaler i en följd med en avskiljare emellan (ett komma tecken). Ex. (Csh 38,Csh 39,Csh 40).
  4. Att namnge en vanlig höger/vänster signal (trackside) följer samma regel som punkt 1.
*1) Objekttyp = trackside, scenery, master och slave.
*2) Signaltyp = Block, Distant, Dwarf etc. Observera att den osynliga signalen kan vara vilken signaltyp som helst. Den har alltid samma signaltyp som dess slav.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Master Slave Links.jpg (84.1 KB, 569 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-13 klockan 02:36.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-13, 22:47   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Vägskyddssignaler.

I verkligheten ser det ut så här (avstånden mellan varje objekt är beroende på sth).
  1. Rälskontakt (ringsträcka där bommarna börjar gå ner).
  2. Orienteringstavla med tilläggstavla "V". Senast här ska föraren antingen se att v-försignalen visar fast gult, eller att v-signalen visar vitt.
  3. V-försignal
  4. V-signal
Ovanstående info har jag fått från Tomas.

Jag ska försöka förklara hur vägskyddssignalerna fungerar i mina skript. Jag har infört något som jag kallar för v-blockering (det kanske finns ett ord i verkligheten för detta) som varje v-signal hanterar.

V-blockeringen fungerar som ett skydd för feltolkning av pågående trafik. Eftersom tåg kan passera i båda riktningarna så finns det dubbla uppsättningar av v-signaler, rälskontakt och ringsträcka. Rälskontakt och ringsträcka (= två olika avstånd relativt v-signalen) är dessutom överlappade med varandra. Jag ska förklara med lite bilder som jag bifogar.

Förklaring till bilderna.
  • Rälskontakt: Avståndet till den punkt (från v-signalen) där bommarna börjar gå ner.
  • Ringsträcka: Avståndet från rälskontakten till v-signalen + avståndet till den motsatta v-signalen + 30m.
  • V-blockering: Avståndet från rälskontakten till den motsatta v-signalens rälskontakt.
  1. Hur det ser ut innan v-blockering inträtt.
  2. Vid rälskontakt fälls bommar och v-signlen ger vitt sken. V-blockeringen blir aktiv.
  3. Här kommer v-blockeringen till användning. Nu är tåget inne på den motsatta v-signalens ringsträcka och rälskontakt. Den motsatta v-signalen väntar också på att nå’t ska hända, men den frågar alltid först innan den gör något. Signalen har känt av tåget och frågar om dess namn och frågar SignalLibrary*1) om någon annan signal har kontroll på tåget. Om så är fallet så gör den ingenting.
  4. Efter passerad ringsträcka öppnas bommarna och signaler slår om.
  5. Efter att ha passerat hela sträckan till motsatt v-signals rälskontakt, upphör v-blockeringen.
  6. Ni som har testat min demo för repetersignalen känner redan till, att om det finns en röd huvudsignal mellan tåg och v-signal så förkortas ringsträckan före v-signalen. På samma sätt förkortas v-blockeringen om den motsatta v-signalen har en röd signal framför sig, inom sin ringsträcka.
Hoppas ord och bilder förklarar funktionen på vägskyddssignalerna.

*1) SignalLibrary är ett gemensamt bibliotek för alla signaler i en viss session. Det innehåller gemensamma funktioner, som den ovan, och funktioner för länkning, signal egenskaper m.m.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild_1.jpg (38.4 KB, 844 visningar)
Filtyp: jpg Bild_2.jpg (37.8 KB, 845 visningar)
Filtyp: jpg Bild_3.jpg (40.1 KB, 837 visningar)
Filtyp: jpg Bild_4.jpg (38.7 KB, 834 visningar)
Filtyp: jpg Bild_5.jpg (38.0 KB, 836 visningar)
Filtyp: jpg Bild_6.jpg (42.9 KB, 832 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-13 klockan 23:36.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-14, 00:05   #5
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

WOW!
Jag är imponerad!
Det verkar som om det kommer att bli ett komplett och heltäckande signalsystem vad det lider. Ser med spänning fram emot fortsättningen.

mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-18, 00:11   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Revidering av inlägg #45

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
Här kommer en förklaring på de termer jag använder för signalerna.
.........

Hur namnger man signalerna?

Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
  1. Master signalens namn kan ha ett eller två ord (separeras med mellanslag) beroende på vilken signaltyp det är. Det första, eller det enda ordet, är oftast en förkortning av stationsnamnet och det andra är ett signalnummer. På de nya signalerna finns support för två rader på namntavlan. Ex. Csh 38.
  2. För att länkningen till en slav skall fungera, använder man exakt samma namn som man angett för master signalen, men man lägger det inom parentes. Ex. (Csh 38). Om de finns en namntavla på slav signalen kommer parentesen att tas bort, men bara för tavlan. Signalnamnet i surveyor/driver påverkas inte. Om det är flera slavar länkade till en master, lägger man bara till en siffra eller ett ord efter signalnamnet. Ex. (Csh 38)1, (Csh 38)2 etc. Skripten bryr sig inte om vad som finns efter parentesen, men det måste vara ett unikt ord för att inte surveyor skall klaga.
  3. Om det är en slav som är länkad till flera master signaler, anger man namnen på alla master signaler i en följd med en avskiljare emellan (ett komma tecken). Ex. (Csh 38,Csh 39,Csh 40).
  4. Att namnge en vanlig höger/vänster signal (trackside) följer samma regel som punkt 1.
Revidering: Punkt 3 gäller inte längre. Denna funktion finns numera inbyggd i den signaltyp där behovet finns (f.n. bara v-signaler). En slav till flera masters är knappast aktuell i något annat sammanhang.

Följande är vad som gäller intill dags dato:

Hur namnger man signalerna?

Det finns regler för hur man namnger objekten. Det är viktigt för att ’master to slave’ länken ska fungera.
  1. Master signalens namn kan ha ett eller två ord (separeras med mellanslag) beroende på vilken signaltyp det är. Det första, eller det enda ordet, är oftast en förkortning av stationsnamnet och det andra är ett signalnummer. På de nya signalerna finns support för två rader på namntavlan. Ex. Csh 38.
  2. För att länkningen till en slav skall fungera, använder man exakt samma namn som man angett för master signalen, men man lägger det inom parentes. Ex. (Csh 38). Om de finns en namntavla på slav signalen kommer parentesen att tas bort, men bara för tavlan. Signalnamnet i surveyor/driver påverkas inte. Om det är flera slavar länkade till en master, lägger man bara till en siffra eller ett ord efter signalnamnet. Ex. (Csh 38)1, (Csh 38)2 etc. Skripten bryr sig inte om vad som finns efter parentesen, men det måste vara ett unikt ord för att inte surveyor skall klaga.
  3. Att namnge en vanlig höger/vänster signal (trackside) följer samma regel som punkt 1.
En ny bild på länkar.
-
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Signal Links.jpg (95.4 KB, 795 visningar)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2008-01-18 klockan 00:34.
svenolov besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-22, 19:34   #7
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Vill bara säga tack för det arbete du lägger ner på signalerna. Att få fungerande svenska signaler tillsammans med allt STW, och andra skapare av svenskt materiel, gjort gör att det återigen blir kul att använda TRS. För min del har det legat nere ett tag p.g.a bl.a avsaknaden av signaler med "riktiga" signalbilder.

__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-23, 12:59   #8
Hinken
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: ,Flundre Härad , Sweden.
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje
Vill bara säga tack för det arbete du lägger ner på signalerna. Att få fungerande svenska signaler tillsammans med allt STW, och andra skapare av svenskt materiel, gjort gör att det återigen blir kul att använda TRS. För min del har det legat nere ett tag p.g.a bl.a avsaknaden av signaler med "riktiga" signalbilder.


Precis likadant är det för mig. Tack Svenolov för det jobb du lägger ner!
__________________
Mer semester åt folket NU!!!
Hinken besöker inte forumet just nu  
Gammal 2008-01-25, 10:11   #9
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

saknas för mig i senaste versionen:
<KUID:36713:15011>
<KUID:36713:15021>
<KUID:36713:24550>
<KUID:36713:24552>
<KUID:36713:24566>
<KUID:36713:24589>
<KUID:36713:24592>
<KUID:36713:24606>
<KUID:37319:26008>
<KUID:37319:37011>
<KUID:41462:23311>
<KUID:41462:23327>
<KUID:41462:23401>
<KUID:41462:23406>
<KUID:41462:23421>
<KUID:41462:23425>
<KUID:41462:36032>
<KUID:62456:20007>
<KUID:73619:25120>
<KUID2:30671:215040:1>

saker som finns på STW:s skivor (delar av dom)? eller är trainz bara dumt och inte ser sakerna på dls? nödvändiga saker, eller nått som eg. inte behövs?

vissa vet jag inte är från STW, men vart får jag tag på dom? ska söka manuellt nu på DLS, men tyckr trainz borde hittat själv..
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2008-01-25 klockan 10:25. Anledning: råkade välja fel karta, så fick fel saknade objekt, edit2: hittade några på dls
leoj besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009