![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 | |
Tidigare ssg
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]()
Ja men kan säga att den är inget speciellt att växa i,
därför vill jag ha något nytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
Mja... dessa ständiga val.
![]() Jag vet inte vad jag ska säga Simon. Besviken på dig. ![]() Nej, angående priser, och detta är till er alla, så är det så att alla har total koll på varandra. Och alla som säljer kameror idag har väldigt låga marginaler, alltså hur mycket man tjänar på att sälja en kamera. Skillnaden mellan priset företaget köper kameran för och vad man säljer den för alltså. OM det är så att någon, ex Fotovideo har ett bättre pris till oss kunder så är det helt enkelt så att man har fått ett bättre och billigare pris från ex. Nikon, än de andra försäljarna. För marginalerna är desamma. Nu är detta väldigt generellt. Angående kamera så har jag inget att tillägga faktiskt. Inte mer än att det verkligen (nästan) BARA handlar om vad du tycker om kameran, om du gillar den. Kameran ska vara din bästa pryl! Det ska vara din käraste ägodel. Så det är viktigt att du gillar den. Detta kommer att hjälpa dig och stimulera dig att ta bättre bilder. Båda kamerorna är väldigt bra. Men i och med att de är billigare än sina storebröder (450D, D80/90) så är det vissa funktioner de saknar. 1000D har ingen spotmätning, D60 har ingen inbyggd fokusmotor. Fråga din kameraförsäljare om mer utförliga svar, så länge det är Fotovideo eller Scandinavian Photo. ![]() Pentax K-M är ett prisvärt alternativ. Sony A200 och A350 är också bra alternativ. Håller du dig till Nikon, Canon, Sony och Pentax så köper du en bra och vettig kamera som kommer att ge dig det du vill ha. Håller du dig till Nikon och Canon kan du dessutom Mitt personliga tips är Nikon. Men det beror bara på att jag själv ha Nikon. ![]() ![]() Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
|
![]()
Tack, har tittat tidigare på Pentax K-m men vet inte riktigt om den är bra.
Nån som vet något? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Medlem
|
![]() Citat:
och recensioner eller nånting. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
Hej! En bra kunskapskälla på nätet är www.dpreview.com
Här är en side-by-side-jämförelse med Canon 1000D, Nikon D60, Sony A200 och Pentax KM. LÄNK Tolkning, för- och nackdelar modell för modell Vi ser att Canon 100D inte har spotmätning, vilket de andra har. Den har inte heller möjlighet att slow-synka bilxten. 1000D är däremot ensam om Live view. Vi ser att Sony A200 har minnestypen Compact Flash, de andra har SD/SDHC. Sonyn kan ha bildförhållandet 16:9, alla andra har endast 3:2. (Att sonyn har 16:9 torde bero på sonys strävan efter att göra alla typer av sonyprodukter kombatibelt med full-HD, 1080.) A200 har möjlighet att ställa vitbalansen i kelvingrader, kan vara bra, men är lite överkurs. Vi ser att Nikon D60 är den enda som är helt obegränsad i funktionen att ta många bilder per sekund. Vi vet att det endast är objektiv med inbyggd motor som ger AF på D60. Pentax KM har PC-kontakt, alltså en kontakt (inte blixtsko) för att kunna synka en blixt. Detta är något som endast de dyrare modellerna hos konkurrenterna har, (läs= Nikon D300, Canon 50D). KM har även möjlighet att synka externa blixtar med den inbyggda blixten. Är lite osäker, men jag tror att man får TTL-mätning likt Nikons CLS. Pentaxianerna i detta forum kanske kan förtydliga? Överlag så kan man säga att Nikon och Canon inte bildstabilisering i huset, vilket Sony och Pentax har. Stabiliseringen behöver då sitta i optiken i stället. Vilket som är att föredra är en smaksak, i denna fråga finns inget RÄTT svar. Sony och Pentax har 3,0" display, den andra två har 2,5". Alla kamerorna har olika många fokuspunkter. Canon = 7 st, Nikon = 3 st, Sony = 9 st och Pentax = 5 st. Jag själv tycker att det är bättre så många punkter som möjligt. Dock inte sagt att Sony därmed har bäst Autofokus, då det inte är antalet fokuspunkter som avgör hur bra Autofokusen är. Det är troligt att det är samma sensor i D60 och A200. Därmed inte sagt att bildkvaliteten är densamma, det beror på fler faktorer än just sensorn. Vad gäller D60 så har den otroligt pedagogiska menyer, lätt att förstå och lära sig mer om foto. De tre andra har menyer och knappar som är mer traditionella på en systemkamera. Detta är något att utvärdera när du testar kamerorna. I övrigt har kamerorna identiska specifikationer. Detta är alltså endast en jämförelse av kamerahusens egenskaper. Lägg sedan till faktorer som, objektivutbud, pris, ergonomi, likeness, användarvänlighet osv. Hur man ska vädera skillnaderna ovan är helt upp till var och en. Det måste du känna efter själv. Vet att jag har använt många begrepp, fråga jättegärna om det är något ni inte förstår. Ingen fråga är för dum, man kan inte kunna något förrän man har lärt sig det. ![]() Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-10-28 klockan 19:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
|
![]()
Lyckades skaka fram en annan jämförelse av produkterna, med aktuellt pris. Alla de fyra ovan nämnda husen med optik kostar mellan 4000 och 5000 kr.
Vill tipsa om en liten outsider, Nikon D40. Som D60 fast med 6,1 mp i stället för 10,2, till ett billigare pris. Nikon D40 med 18-55 och 55-200 Nikon D40 med 18-55 med värdepaket Notera att objeltiven i kiten ovan är utan VR, bildstabilisering. Å andra sidan är det bättre glas i 18-55 och 55-200 utan VR än varianterna med VR. Som vanligt, handlar det om vad man prioriterar. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
|
![]()
Men om ni nu skulle köpa nån av dom här, vilken skulle ni tagit? Om man nu
inte tänker på grepp och sånt. Och en som e bra till tågfotografering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Det går inte att säga så, tyvärr. För alla fyra kamerorna ger dig och mig allt vi kan kräva av en kamera i den här klassen. De ger lika god bildkvalitet alla fyra. Det är också så att de få skillnader som finns är så små att de inte gör någon kamera bättre eller sämre än någon annan. Om du ändå vill ha ett svar på vilken som lämpar sig bäst för tågfotografering tycker jag att du ska prioritera funktioner som; bilder per sekund, skrivhastighet till minneskortet, så bra autovitbalans som möjligt, bra ljusmätare, objetkivutbud, snabb autofokus, stabilitet och gedigenhet i huset. MEN, tänk på att du högst troligtvis kommer att fotografera andra sakera än tåg. Det finns inte heller några unika krav som tågfotografering ställer på en kamera. Den uppmärksamme noterar också att några av de här egenskaperna inte främst är relaterade till just kameran, utan till minneskort och objektiv. Användandet av kameran är viktigt. Hur lätt är det att ändra slutartid/bländaravärde i manuellt läge? Hur smidiga är knapparna på huset? Sitter knapparna på rätt ställe, där jag först, inuitivt letar efter dem? Känns kameran logisk, eller kommer jag att behöva lära mig mycket? Är det något som känns "fäppligt" när jag ska använda kameran? Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-10-28 klockan 20:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
|
![]()
okej, självklart kommer jag använda kameran mer än till bara tågfotografering.
Men snabb autofokus behövs, och det är nåt som inte Canon G7 har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
|
![]()
Förresten, Pentax KM finns nog inte att känna på än. Den är såpass ny att vi inte har fått den till butik än.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |