![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Lan! Jag tror du skall ligga lågt ett tag med Gui. Ska försöka söka i källor, kan kanske få napp.
Ordet unikt kan översättas till enastående. Det mest enastående i svensk järnvägshistoria torde nog vara skylten: 8 hästar eller 40 man. Nisse Blid |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
All information mottages gärna! Jag tror att försvaret rekvirerade G och Giu från SJ och byggde egen inredning och satte upp skyltar och märkte vagnarna F6 (man undrar om det fanns F1 m.fl. också?). Kan du forska i detta vore jag väldigt tacksam!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Skylten satt, vad jag minns, under litterabeteckningen och likt denna.
En reflektion: Hur omvandlade man godsvagnen från kupé med åtta häster till logi för 40 man - en märklig förvandling. Hoppas återkomma i ämnet. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Är du nattuggla Lan, så kan du gå in i länken härunder och svar. Är du morgontidig så går det lika bra.
Nisse http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=index |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Lan: I länken jag skickade finns både bilder och ritningar. Bilden med skylten kan jag få fram med hög kvalitet. Om du vill ha den så skicka mig din epostadress. Jag testade ritningen genom Print screen och Photoshop. Det skulle kunna fungera.
Lycka till! Nisse (Nils Blid) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
SJ lämnar inga luckor!
![]() ![]() F1: Resgodsvagn, till grunden en Gs/G3 vagn (även övertagna med olika utséende) F2: (med underlitteror) Värmevagnar av olika slag t.ex.: F2a Ångvärmevagn (Fd Gs/G3) F2b Ångvärmevagn F2c: Ångvärme fd BJ F2d Ångvärmevagn F2e: Elvärme (Den känner vi igen... ![]() F2f: Ångvärme fd DHdJ F3a: Resgodsvagn F3: resgodsvagn, längre än F1 F4: Resgodsvagn Till grunden Gs/G3 F5: resgodsvagn, stålvagn http://www.jarnvag.net/index.php/vag...rsonvagnar/fv1 F6: G-vagn för cykeltransport F7: Specialvagnar, t.ex. radiomätningsvagn (till grunden C3d-vagn) förråds, kyl och duschvagnar för tåghem (till grunden F1 (fd Gs/G3) F8: Förtullningsvagn F8: Resgodsvagn, med en ensam axel på ena sidan och en boggie på den andra. F9: Resgodsvagn fd BJ
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Någon som har koll på, vilken färg Fyffes hade på sina vagnar. Kan dom ha varit gula som Chiquitas?
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Kuriosa: Chalmers cortége-program på 50-talet innehöll en bedövande annons för Fyffes Bananer, förmodligen hade Fyffes betalt för dåligt? Men texten i programmet löd: "Ät Fyffes Bananer, så lättsmälta att de smakar skit redan i munnen!"
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Vilka av dina uppräknade vagnar hade rundat tak och 12,3 m längd?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Endast F6, antar att du syftar på ombyggda G-vagnar, men av alla resgodsvagnar och dylika vagnar som står i passagerarvagnsförteckningen är det bara F6 som är ombyggd från litt G.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag försökte mig på att använda Lars Ljungbergs pallar men dom har måtten 1,2x1,2 m så det gick inte utan jag fick knåpa ihop några själv med SJ standard mått 1,2x0,8 m. Har kommit över mina fobier mot laster med Korvtigers hjälp. Laddar upp lite bilder på olika laster i G och Hs.
Om någon har goda idéer om 40- 50-talslaster så hör av er!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Sockerbetor, Felix, Findus m.m.
Kommer säkert på mer, när jag börjar gå igenom en massa gamla reklam-affischer. Återkommer med fler förslag.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|