![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]() Citat:
Många delar har däremot en beteckning där årtal ingår. T.ex. boggier har väldigt tydliga beteckningar och även buffertar. Andra delar kan årtal vara helt ovidkommande, t.ex. strömavtagare har tydliga beteckningar. Bygger man en struktur baserat på tidsperiod kan det bli svårt att hitta. En del som introducerades i slutet av den ena tidsperioden och sedan används långt in i nästkommande tidsperiod, var ska den ligga? /æ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Ett annat förslag är ju då att endast ha sub folders, för dom olika kategorierna, så som buffertar och hjulaxlar, men att man måste skriva i titeln, vilken period objektet använts under. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
jag tror att man kan lämna tidsparametern för ett objekt åt sidan egentligen, för om det har någon signifikans som inte framgår av objektets namn kan man i ett sådant fall smyga in årtal i objektnamnet eller i beskrivningen. jag tror man måste fundera på hur man tänker när man letar en byggdel. Behöver jag en buffert, så skulle jag vilja hitta den i någon slags generisk byggdelsavdelning, eftersom många buffertar funnits i samma typ på både vagn och lok och epok. Sedan kan det ju mycket väl vara så att en byggdel från "fel epok" kan tjäna som bas för en nyare eller tvärtom. Med tanke på att vi går mot mer och mer modellerat, så innebär ju det att texturerna mer kommer mer o mer att syfta till att återge ytstruktur än objektets form. Samma textur kan således tjäna flertalet modeller.
Sedan tror jag att man kan o lugn o ro låta det här växa fram vartefter det tillkommer delar. Några få subforum räcker till och börja med, blir det sedan mycket att välja på vilket ju vore trevligt, är det lättare att då klura ut en justerad struktur. Funderingar under hatten... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
MAZZ,
under hatten verkar finnas en hel del annat än NBJ. Kloka synpunkter! Jag håller helt med, ett sådant här forum måste få växa fram och ha sina "födslovåndor". Marcus verkar kunna "embynofiera" fram en grundstomme så får vi väl bygga vidare på den!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Mycket klokt! Tror nog att vi kan konstatera att det skulle fungera som bäst med subforum för olika delar, och skippa tidåldrarna. Det skulle fungera utmärkt, så länge man omnämner dom karakteristiska dragen i titeln, för att mottagaren lätt hittar det dom letar efter. PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
"PS: Trevligt att det blev sådan respons på mitt förslag!"
Klart det blev respons! Detta är oerhört viktigt om vi skall få se "nya krafter" utveckla modeller för olika simulatorer! Sitta och slita i dagar med att göra t.ex. en slidstyrning till ett ånglok från scratch borde framöver vara helt onödigt - bara vi kan hitta ett bra kommunikationssätt och får alla "bitar" på plats. Kul att några engagerar sig i detta!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Måste bara tillägga att det var en riktigt god idé detta. Jag meker inte så mycket i 3D program, men att se vart detta kan leda är det verkligen intressanta.
Att dessa idéer och samarbeten inte påbörjats tidigare är underligt, men hoppas och tror att detta kan bli något stort och fantastiskt för simulator världen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
![]()
Att ha ett textur-arkiv va en bra idé av Leoj! Det kan ju behövas till ommålningar, 3d-bygge och allt möjligt.
Hoppas det införs. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|