Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-04, 19:43   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

prova att använd smooth på dom, så man ser det "färdiga" resultatet
10 sidor brukar räcka i standardfallet
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 20:24   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ska faktiskt prova med 10 sidor med.

Men här är iaf dom nya behållarna.
Vid det här laget vet ni vad ni kollar på.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 21:32   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard


Toppen, nu börjar det se ut som det skall
Prova med 10 också, för att se skillnaden, små detaljer som är viktiga.
Liksom att man "måste" se till att hjulen inte blir kantiga, det drar ner poängen.
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2010-11-04 klockan 21:35.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 21:35   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

That's it .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 01:19   #5
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Så efterlängtat och så snyggt jag vill bara köra
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 12:44   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

experimenterade med att ta in den i trainz för en snabb koll av modellen och proportionerna, det enda är egentligen att jag måste höja modellen någon DM, annars så är det inte så mycket att anmärka på, sen så måste jag även vända modellen 180 grader då den för tillfället är bakvänd, det är någon som gått galet i exporten mellan dom olika programmen, så måste jag även lista ut varför texturerna inte vill fungera, men det är ett senare problem.





Jag börjar se ljuset i tunneln!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 12:59   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Ser man på, kul att se loket inne i en simmulator i.a.f.
Då är det bara att hoppas på att du klurar ut vad det är som spökar.

En fråga: Ser att loket saknar koppel änsålänge.
Kommer du att göra det som en egen mesh?
Tänkte för oss Trainzare, i.s.f. vore det enkelt att utrusta loket med ex.vis STL-kopplet, då man bara behöver ta bort koppelmeshen ur configens meshtable, utan att det påverkar loket iövrigt.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-05, 20:10   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ska faktiskt prova med 10 sidor med.

Men här är iaf dom nya behållarna.
Vid det här laget vet ni vad ni kollar på.
Perfekt! precis vad jag menade.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 00:07   #9
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Okej, bränn mig på bål om ni vill..

1: Loket ligger på 20 000 polygoner för tillfället, och jag har därför tagit beslutet att jag inte kommer att dela långsidorna på dom mindre tankarna som sitter på underredet, jag tycker för övrigt inte att det syns så mycket på dom att det endast är 7 diversions.

2: Jag kör på rådet som RSDerek gav mig "Use as many polygons as you need, not as many as you want."

3: Planerar inte att plocka bort diverse detaljer för att minska polygon mängden, det av två skäl, anser att dom flesta guildlines man hittar på webben kring detta är outdated, och det andra skälet är att jag planerar att göra en väl detaljerad modell med ordentliga texturer, av den anledningen att jag vill kunna ha modellen i ett framtida portfolio, så därför kommer jag att efter avslutat byggnation, antagligen lägga en del tid på att göra diverse ommålningar.

Nu duckar jag för att undvika diverse flygande telefonkataloger.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 00:37   #10
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Låter helt rimligt i mina öron som själv sitter och lider av se hur "polygon count"-visaren hoppar upp var gång man lägger in något nytt
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 01:33   #11
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Question

Hej
Någon som vet på ett ungefär hur många polygoner ett lok som ingår i RW-simulatorn, eller typ RC och X7.

Vore intressant och veta, för i MSTS har ju flera lok upp mot 40-60.000 polygoner, typ tyska ånglok, och det är ju inga problem att köra dom i MSTS...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-06, 15:26   #12
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Okej så här ligger det till.. Jag ger fullständigt upp när det gäller trainz då skiten aldrig fungerar som det ska, och det är Aurans fel helt och hållet, Kan inte importera något in i trainz, för att av någon anledning så vägrar det att fungera, det ger mig inga felmeddelanden eller liknande, det vägrar bara att fungera.
Så att jag importerar det inte till trainz, vill någon gärna se loket i trainz så kan dom höra av sig till mig angående detta.
RSC har iaf vett nog att ge ut en simulator som fungerar tillfredsställande, samt att dom samarbetar med sina kunder för att föra produkten framåt, till skillnad från Auran som inte samarbetar med någon och för sin produkt bakåt....
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009