![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bra att ni kommer med förslag!!!
Y6 hade destinationsskyltar på taket (vissa privatbolag, som GSJ, ville inte ha dom). Jag har gjort fungerande nu. justerat texturer och mappning och skall titta mer på slutljusen. Hur blinkade dom? (blink per sek). Jag håller på med förarhytten, begränsar den till framänden (enda som skiljer från B-änden är att det fanns ingen motor där men det får ni stå ut med!)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
|
![]()
Hej Lan
Nu börjar det se riktigt verkligt ut. I alla fall på utsidan. Du kan väll går över mappningen på utsidan. Såg att en miss av version 1 som på min tid aldrig blev tillrättad fortfarande finns kvar. Handtagen vid dörrarna på pasageraringångarna. Annars är det hela otroligt fint. Mycket bra jobbat. LokKalle
__________________
KAH |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Bufferterna kan mycket riktigt fjädra ut men oftast ser man dom i det läge du har gjort.
Vet inte riktigt när det är aktuellt de ska vara i yttre läget? Vitsen med dom är om rälsbussen kommer i kontakt med ett vanligt bufferförsett fordon ska man slippa skador, fast då gäller det att det inte är några högre hastigheter. Slutljusen ser jag har avhandlats av flera, kommer jag ihåg rätt så är det som sagt bara lyktan sist i tåget som ska vara tänd och jag tror detta även var förreglat med körkontrollerna. Tycker det ser ut som att kylluftsintaget till motorn saknas? Det sitter mitt på långsidan på ena sidan rälsbussen i överkant av det orange fältet. Andra sidan är utan luftintag så det är därför det varierar på bilder om det syns eller ej beroende på vilken sida man råkat fotografera. Se t.ex. översta bilden här: http://www.jarnvag.net/index.php/vag...motorvagnar/y6 Svårt att avgöra från bilderna om ändarna har rätt rundning men jag tror och hoppas det. Änden är ju inte riktigt cirkelrund utan lite utdragen. Gör du en hytt kan det vara vits att göra B-änden istället, då stämmer den med släpvagnarna också. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
KMV,
Buffertarna fälldes väl ut om man skulle skjuta en buffertförsedd vagn framför tåget, kan inte se nån annan användning? Luftintagen till motorn kan omöjligt sitta mitt på vagnen, motorn sitter ju på A-ändesboggin??? Är det inte nån slags annat luftintag som kom med Y7 ??? Har kollat gavelrundningen mot ritningen! Har ju använt enbart LokKalles mesh, men han är normalt en noggrann person! Gavlarna är väl ett uns för runda, men frågan är om det är värt mödan att göra om??? Vad tycker Du? (se bifogad bild med ritningen överlagrad på modellen) Gör nya fyrkantiga coronor till slut-/positionsljusen! Det kan gå att ordna så motorhuven bara visas när A-änden är vald (Skript = Svenolov!). Tack för värdefulla synpunkter! Har tittat på dina byggen "Stålvagnar" och där finns en del att hämta när jag kommer till alla manöver- och släpvagnar men först skall själva arketypen YCo6 = YBo6 = Y6 bli klar, sen blir resten en ren "recycling"-affär!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Slutljusen på Y6 i ny skepnad. Det går utmärkt att göra coronor hur man vill! Med en "alpha-mask" i tga-filen kan man forma dom som man vill. Har just gjort fyrkantiga att passa i Y6 slutljuslampor (tyvärr kvarstår "röntgeneffekten" men det skyller vi på Auran, eller?):
Får jad reda på "blinkfrekvensen" i blink per sekund så kan vi snart avskriva detta problem som löst!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Inte för att mitt minne är mycket att ha som referens ![]() ![]() ![]() Annars så ser farkosten förbaskat bra ut i vanlig ordning ![]()
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
"Lamporna vid dörrarna var endast till för att tändas på mörka stationer. Ytterbelysning, Alltså. Vitt sken helt och hållet. Tror inte att det fanns något pos.ljus som visade var slutet på ekipaget var. Där slog det mig att en av fyrkantig indikatorlampa på styrpulbeten indikerade om de var tända eller släkta. Kalle" Ni som är experter får "kivas" färdigt om detta!!! 3 olika alternativ, kan vi enas om ETT??? 1. KMV: Blinkande rött bakåt och vitt framåt! 2. Ekan: Fast rött bakåt och vitt framåt! 3. Kalle: Inga slutljus men fast vitt som tändes på perongsidan vid stationuppehåll (går att samordna med passagerardörrarna -tror jag?) Var Vänliga Välj!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|