![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
|
![]()
Ska följa ditt bygge med intresse.. du tar ju upp ett ämne som är ytterst aktuellt.. och detta i "Trainz-form"!.. berättandet till en bana är viktigt.. särkilt den du bygger.. fortsätt Pursche..! Låter givande..!
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Vår Historia är alltså följande:
Tyskland återhämtar sig efter första världskriget och bygger upp landet. De vill köpa tackjärn från Sverige och i Persbergs Gruva har man bedrivit gruvbrytning sedan medeltiden. Det skall fraktas med tåg till Nykroppa järnverk för att sedan fraktas ned till Kristinehamn för vidare färd med tåg eller båt mot Tyskland. I Storfors finns ett rörverk dit vi skall frakta tackjärn för att göra rör som sedan skickas vidare till Tyskland. Till detta kommer en ökande persontrafik mellan Kristinehamn – Persberg då det behövs arbetskraft. Som om inte det var nog så finns järnvägen mellan Kil – Daglösen – Hällefors som bedriver sin trafik och Värmlandabanan från Laxå – kristinehamn – Karlstad – Kil med mycket genomgående trafik. Samtidigt finns det intresse att frakta timmer från Morabanan som alltså anknyter till vår bana i Persberg och skall ta sig hela vägen ned till Hamnen i Kristinehamn. Som ni förstår blir det full fart på Inlandsbanans södra sträckning och då banstandarden inte är i bästa skick så måste även spåren underhållas så hur skall vi klara av detta? Första Etappen som jag bygger på är DEM-kartan Filipstad som går från Persberg till Storfors. Då jag är nybörjare och har både jobb och familj så kommer detta inte att gå på en vecka utan det är långsiktligt arbete när jag sitter på hotellrummen mellan jobben som jag kan jobba med detta. För att få igång trafiken så har det inköpts 2 st lok, 20 godsvagnar och 6 tyska personvagnar. Mer är pågång. Vi behöver lämpligt lok och vagnar som lossar och lassar Iron och coal från nämda tid och från DS. Har ni några bra förslag?
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Vi bakom DONJ projektet sammarbetar gärna med er kring hus mm - det är ungefär samma tidsperiod som vi arbetar emot så vi ser gärna ett sammarbete på den fronten. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Problemet är att om jag skall kunna köra multiplayer måste det finnas på download station....
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kul att en gammal räv, som du Pursche, har återkommit till Trainzvärden ! Att ladda upp de saker ni behöver till DLS är ett litet problem, bara hör av dig om vad!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Det låter riktigt bra. jag har gjort Persbergs station och Gruvan och skall nu börja med Filipstad som är nästa station på vägen mot Kristinehamn. Jag är dålig på att göra omgivningar och annat så jag satsar på spår och körbarhet, player och AI, i första hand. Det är ändå inte så illa som det låter eftersom jag använder DEM-kartan och har 'viss' grundtexture liggande.
På önskelistan finns semafor för 'kör 40' in på station, S-tavlor som visar var tågvägen tar slut samt svenska växelklot. Sedan försöker jag lära mig hur animated junctions fungerar. I manualen står det som följer: "These junctions differ from normal junctions in that they are predefined fixed track pieces and have animated components. As an animated junction is a pre-defined fixed track piece, extra detail like guide rails can also be present in an animated junction. Animated junctions are added and manipulated on the Surveyor baseboard in the same way fixed track pieces are. Note: You will find the animated junctions in the “Fixed Track” category. The names of all animated junctions included with TS12 are prefixed with “Turnout”. "¨ Grejen är bara det att jag inte kan 'snappa' ihop dessa med vanlig räls. Två av tre fungerar men inte 'rakspåret'. Jag jobbar dock på saken för dessa skall användas på banan så man ser hur spåren ligger.......
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
http://www.historiskt.nu/diverse/kal...nder_2011.html
Det finns en riktigt rolig baggrundsbildskalender på historiskt.nu som ger mig lite nostalgiska tankar om vår bana och hur den skall se ut. Internet är som vanligt en guldgruva när det gäller att hitta bakgrundsfakta. Om jag förstått saken rätt så var de flesta stationer vid denna tid utrustade med en semafor ( nymodighet från 20-talet ) vid infarten och sedan S-tavlor vid slutet av spåren. I trainz kan man tänka sig att ha en 'stop and go' vid S-tavlan och innan tåget får fortsätta så skall det ha avgångstillstånd. I tidtabellen bör det stå om det ör ev tågmöten. Letar information om det var så på den tiden eller om allt ansvar låg hos tågklareraren. Bilder på gamla lok och annat från Bengt Dalbergs hemsida. http://s25.photobucket.com/albums/c63/bengts/
__________________
M v h /Pursche Senast redigerad av Pursche den 2011-05-17 klockan 12:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|