![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ett tåg måste ha fått avgångssignal från tågklarerare, eller utfartssemafor för att få köra ut från en station, såvida inte lokföraren har ett skriftligt godkännande på att fara igenom stationen, (antingen enligt tidtabellboken eller från trafikansvarig). Dock så måste ju självklart, signaler fortfarande visa på kör för att detta skall få ske.
För att få ge en avgångssignal så måste dock inte tåget stå still, utan får röra sig, men skall då hålla en hastighet varifrån tåget med tanke på tågvikt kan stanna utan att passera S-tavla, eller första hinderpinne i utfartstågvägen( vilken gällde som slutpunkt i infartsstågväg om ej S-tavla fanns uppsatt) utifall att tågklarerare ej ger klarsignal med sin signalstav. Om tåget har ett fast uppehåll i tidtabellen så hålls ju hastigheten nere, för att kunna stanna, där tågklareraren ger stoppsignal med signalspaden, eller vid S- eller U-tavla. En film som starkt rekommenderas: http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=85 Dessutom kommer detta och mycket mer att beskrivas i min signalsäkerhetsguide som kommer med semaforer och U- tavlor m.m, m.m.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|