![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Kan du inte göra ett dighole som passar för 10m grid och lägga en bottenplatta som är fet nog att täcka över? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej Syfrog
Jovist kan man göra ett sådant dighole. Just nu kör jag med ett dighole 10*10 meter placerat mitt i meshen. Lokstallet snappar in i griden och sedan kan man rotera den 360 grader så som man vill ha det. Då får de två mittersta spåren sina smörj/slagg gropar synliga oberoende av hur man har roterat lokstallet. De två yttre spåren går inte att få till så jag har lagt bräder över dessa gropar. När jag talar om att 5 metersgrid är för grovt så är det bara uttryck för en allmän känsla av att ibland skulle man vilja ha 1 m grid (tex när man skall göra banvallar.) MVH / Björn L Nyss återkommen från Island utan att ha ridit ihjäl mig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Bra att du kom tillbaka helskinnad - det stora felet med Island är förstås bristen på järnväg.... Det här med lokstallet i Norrsundet - har du lagt upp det? Jag hittar det inte på forumet - vore kul att se om det får plats.. Det är ju trångt där i Norrsundet med hamn osv. =) En tanke kring den här digholet - skulle man kunna ha ett sådant under Wij bruk också? Det kan vara lite svårt att få till det med terrängen runt tänkte jag på men det kanske inte funkar.... Jag var för övrigt på Wij i dagarna men jag fick inte till någon bättre textur på det där magasinet. Däremot har jag nu foton på herrgården med kringbyggnader så jag kommer att försöka få till dessa i 3D också - de ligger ju en bit ifrån så de behöver inte vara perfekta. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Hej igen
Nu har jag börjat bygga upp Linghed på riktigt i terrängen, (tidigare var bara en dummy utplacering). Kabelkranen är nu på plats där den skall vara. Återstår att fixa tre stödvajrar och själva animnertingen. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Det ser väldigt bra ut men jag har en fråga - skall verkligen kranen vara så långt ner i marken? Är det inte så möjligen att marken runt sågen skall sänkas - Transdem kan ha lagt den för högt där.... upplösningen på höjddatan (som alltså är rysk!) är inte så bra och Transdem försöker jämna ut den genom ett medelvärde... så snabba ändringar i höjder går inte alltid igenom. Det kanske alltså är så att marken runt sjön skall sänkas lite. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Hej Spyfrog
Jo marken runt kran och och såg skall sänkas. transdem har nog gjort den för hög. Men spåret till det rörliga tornet är alltså nedgrävt i marken vilket framgår av de ritningar och tvärsektioner jag fått så både det och spårets förhållande (i höjdled) till sjöns vattenuyta skall stämma. MVH / BL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Nu är det dags att ge sig på wintjäns gruva.
Modellen av gamla gruvlaven samt kross och sovringsverket är ganska klar. Förutom texturer och finlir förstås. Näst på tur är anrikningsverket, det är själva industrin för det är där som järnmalmen skall lastas. Mellan sovringsverket och anrikningsverket skall det gå en högbana som korsar DONJ strax väster om stationen. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|