![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Den ser verkligen ovanlig ut, som ett litet lok med sin lilla låda fram. det går snabbt fram med dina modeller och snygga blir dom. En undring, vad var det för industerier som betjändes, var det bara skog och sågverk? MVH / BL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bosjöbanan byggdes för att transportera timmer till sågar, sågat virke för utlastning i Lindfors, liksom massaved och träkol från milorna i skogarna. Grus till vägar var också en frekvent produkt. Jordbruktsprodukter både till och från gårdarna i byggderna längs banan. Persontrafiken var också omfattande, biljetterna var billiga och man kunde sitta var man ville, ofta på flakvagnarna med benen dinglande över kanten. Friåkningen kortare sträckor var säkert vanligt förkommande, med 10 km/h kunde man ju hoppa på och av i farten.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den första personvagnen 1914, utan kamin och dörrar var väl ingen höjdare att åka i på vintern, vargskinnspälsar delades ut i Bosjön och vagnen kallades i folkmun "Skôjern". Bot och bättring nåddes 1917 med en plattformsvagn med sluten kupé och kamin. Genom åren hade LBJ inalles 4 personvagnar.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har justerat upp hittills byggda vagnar idag. På bilden lastat tåg mot Lindfors.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Jag gillar det här tåget - det har en söt storlek! Är även loket av din produktion?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
|
![]()
Riktigt härliga vagnar du gör lan!
![]()
__________________
Mvh Alexander |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
det är ett tyskt lok som man får använda som man vill bara man anger konstruktör och licencen anges. Jag har bara målat om det så länge tills Petter och Lotta blir klara.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Den "ombonade" personvagnen från 1917 är snart klar, försedd med korg med stuk som de stora förebilderna och grindar och konduktörskupé (vad man nu skulle med det till?) - en bättre benämning vore väl "kamineldarkupé" för kaminen satt i väggen till passagerarkupeén. Dörren till "konduktörskupén" användes väl mest för att lassa in ved och ett och annat skrymmande gods!? Passagerarkupén hade bänkar utefter långsidorna.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|