Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-19, 21:20   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Fast dom var ju tre

Hej

Enligt min paroll att mjölka en modell maximalt så passar jag på att
lägga ut två lätt reskinnade varianter, nämligen No 3 Näs och No 4 Carlsfors.

För dom måste vi ju också ha. De delar allt med Norsundet utom loket.

No 3 Näs är en skitgris som inte ens får ha skylt på pannan, för det hade den inte det finns det bilder på.

No 4 fröken Carlfors har fortfarande kvar en del av sin forna glans och anser sig följaktligen en smula för mer än sina lortiga bröder.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild1.jpg (168.0 KB, 200 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-09-19 klockan 21:23.
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 22:26   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Snyggt jobbat .

Ni "smalspårare" ställer ju till så att man blir tvungen att bygga både 600 & 891 mm-banor oxå, nu när det börjar rammlar in lite svenskt rullande .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 22:20   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Animationsvåndor igen

Håller på och försöka förstå hur man gör det här med en animerad slidstyrning.

Kan rapportera att det mesta rör på sig... bara inte som jag vill.

Framför allt är de den vertikala exenterlänken (?) heter det så, som inte alls gör som jag tycker den skall.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2011-09-30 21-49-33-74.jpg (280.8 KB, 166 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-30, 22:39   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Animationsvåndor igen

Håller på och försöka förstå hur man gör det här med en animerad slidstyrning.

Kan rapportera att det mesta rör på sig... bara inte som jag vill.

Framför allt är de den vertikala exenterlänken (?) heter det så, som inte alls gör som jag tycker den skall.

MVH / BjörnL
Det borde funnits en lag emot ånglok med utvändiga cylindrar och därmed slidstyrningar.... snacka om förenklad animation om alla såg ut som E loken..
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-01, 08:14   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Det borde funnits en lag emot ånglok med utvändiga cylindrar och därmed slidstyrningar.... snacka om förenklad animation om alla såg ut som E loken..
Gissa varför jag började med E loket???

Nästa projekt är också ett ånglok med INVÄNDIGA cylindrar

Sen kanske jag VÅGAR mig på ett YTTER cylindrigt ånglok.

Lycka till Bjornl!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 21:59   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Det borde funnits en lag emot ånglok med utvändiga cylindrar och därmed slidstyrningar.... snacka om förenklad animation om alla såg ut som E loken..
Till tröst kan jag säga att jag tyckte precis som du i början men den första
slidstyrning jag byggde var en Walschaert till GSJ 1, 2007. Den vill jag väl inte ta som nåt paradexempel men det var helt och hållet Paul Hobbs förtjänst att den överhuvudtaget blev till!

Om du behöver assistans med t.ex. Malletboggier så tveka inte att mejla! Du lär dig ju så snabbt så man knappt hänger med! Big Boy på DONJ eller hur, fast i något mindre skala?

Nå ja, en "Big Boy" klämmer man inte fram hur som helst, speciellt inte för smalspår!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg big boy.jpg (190.0 KB, 95 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-07, 23:15   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Till tröst kan jag säga att jag tyckte precis som du i början men den första
slidstyrning jag byggde var en Walschaert till GSJ 1, 2007. Den vill jag väl inte ta som nåt paradexempel men det var helt och hållet Paul Hobbs förtjänst att den överhuvudtaget blev till!

Om du behöver assistans med t.ex. Malletboggier så tveka inte att mejla! Du lär dig ju så snabbt så man knappt hänger med! Big Boy på DONJ eller hur, fast i något mindre skala?

Nå ja, en "Big Boy" klämmer man inte fram hur som helst, speciellt inte för smalspår!
Nu har du väl ändå svarat på fel post Lan? Du menar förståss björnl!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 12:29   #8
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Tack för alla olika svar.

När det gäller drivboggien och slidstyrningen är den mycket bättre nu.

Jag behövde bara göra om bones,en på rätt sätt på den strulande sidan så blev det bra.

Att bara kopiera dom från väster till höger sida var ingen bra ide.

När det gäller vattenförbrukningen verkar det vara vattennivån I PANNAN som syns i vatten i % listningen när man kör i CABview.

Man kan i alla fall fylla på med Matarventilerna och hålla en lagom nivå har jag upptäkt .

Vattenvolymen i tankarna verkar var en helt annan sak.

så nu verkar det mesta fungera som det skall.

MVH / björn L
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-08, 20:36   #9
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Till tröst kan jag säga att jag tyckte precis som du i början men den första
slidstyrning jag byggde var en Walschaert till GSJ 1, 2007. Den vill jag väl inte ta som nåt paradexempel men det var helt och hållet Paul Hobbs förtjänst att den överhuvudtaget blev till!

Om du behöver assistans med t.ex. Malletboggier så tveka inte att mejla! Du lär dig ju så snabbt så man knappt hänger med! Big Boy på DONJ eller hur, fast i något mindre skala?

Nå ja, en "Big Boy" klämmer man inte fram hur som helst, speciellt inte för smalspår!
Men det är inte Sverige Va ? gp3119 lokf på (t41 200, f 1200, Z4p 314 och z4p 400)
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 22:18   #10
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Nu undrar ni kanske om jag inte var klar med Norrsundet med systrar.

Men deras elendiga cab:ar lämnade mig ingen ro. Dessa lok blir ju säkert mer vanliga på DONJ:s linjetrafik än vad No 2 någonsin kommer att bli.

Då är det enda valet att uppdatera cab:en till No 2 standard.
Merparten av grejset är lånat rakt av från No 2 men lite mer skall det bli.

För om LAn kan göra en omkastarskruv som fungerar så måste naturligtvis jag också prova. Jag kan rapportera att den funkar hos mig med.

Dessutom skall jag göra injektorer av Gresham typ vilket kommer att betyda att man fyller på vatten med en ratt och inte en spak. Sen får det vara klart.

PS såklart får dom funkis strålkastare vid backgång också nu när jag lärt mig hur man gör.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg norrsund.jpg (110.2 KB, 75 visningar)
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-02-08 klockan 23:08.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009