Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-24, 22:38   #1
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Jag väntar vid min, ja inte mila men väl milslånga bana som skall bli längre har jag tänkt mig. Skall bli kul att testa dina maskiner nu när du dessutom gjort två av de som jag helst vill ha på min bana även om jag inte tror att Sb och S2 loken varit i Boden, men jag tror att Nicklas var där en vinter när det var redigt kallt. En liten undran bara, jag har sett att man monterade en centralpåfyllning för vatten på vissa Sblok, kommer du att göra det med?

Tack för alla dessa fina lok Lan, trots att de är animerade så värmer de gött.

Stickanw

En förklaring till nedanstående (ningening) text eller vad man skall kalla det. När jag var barn så tyckte jag att det lät på det viset när vagnshjulen passerade rälsskarvarna när det var -30 eller kallare.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)

Senast redigerad av stickanw den 2011-10-24 klockan 22:42.
stickanw besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 07:52   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Stickanw,
centralpåfyllningen för vatten - var det lådan med luckor som stack ut baktill på kolförrådet??? Jag har funderat på dess funktion. Just nu finns luckor på vardera sidotanken som är animerade men ännu ej kopplade till vattentagning. Funderade på att låta luckorna ingå i vattenlastmeshen (som aldrig syns).

Nej, i Boden var aldrig Sb-loken stationerade, däremot i Östersund och Skeleftehamn så man kan ju tänka sig att 1308 någon gång på 1950-talet haft ärende uppåt Boden?
(Skeleftehamn lyckades 1950 "mygla" åt sig de 3 loken 1308,09 och 10. En stark prestation eftersom loken var oerhört populära och de olika maskinavdelningarna formligen slogs om dom. (dom var så bränslesnåla och lätteldade att "det räckte att visa kolskyffeln"[ur Ulf Diels bok]
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 12:54   #3
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Lan

Om du har Ulf Diehls bok om loket så tror jag att loket på omslagets framsida har en sådan vattenpåfyllning framför domen.

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 14:25   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av stickanw Visa inlägg
Lan

Om du har Ulf Diehls bok om loket så tror jag att loket på omslagets framsida har en sådan vattenpåfyllning framför domen.

Stickanw
Nu är jag med på galoppen! 1944 vid revision i Kalmar uppsattes vedskorsten, rökskärmar och vedfång och centralpåfyllning monterades. Vedeldningen upphörde väl efter kriget och dessa attiraljer nedmonterades men vattenpåfyllningen behölls ? Det är lätt att montera som en mesh som redan finns och göra valbar (tror Korvtiger kan fixa det så när han får tid?)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 17:26   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Monterat Centralpåfyllning av vatten. De två första bilderna visar hur det ser ut nu, luck-f-n öppnar sig inte trots att den ligger i den animerade water-load-meshen??? De två sista bilderna visar hur jag vill att skall se ut! Det skall vara ljud till luckan, gnissel vid öppnandet och klång vid stängning, och det skall porla rejält när vattnet fylls på. Det är en målsättning - får se om det lyckas??? Men kul är det!

Har en annan målsättning, att göra påfyllning av stenkol, torv, ved och träkol med luckor, ljud och animeringar. Får se hur mycket det blir?

Tack Stickanw för goda infallsvinklar!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20111025_0004.jpg (143.1 KB, 155 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111025_0005.jpg (101.0 KB, 155 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111025_0002.jpg (122.5 KB, 156 visningar)
Filtyp: jpg lan_20111025_0003.jpg (122.3 KB, 155 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 19:19   #6
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Lan

Det blev ju riktigt bra. kul när ens frågor besvaras på detta vis.

Stickanw
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 20:07   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Blir lika imponerad varje gång som jag kollar i den här tråden.

LAn, Bengan, Ekan och Korvtiger ni är helt otroliga med erat arbete på dessa underbara maskiner!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009