![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Ser mycket bra ut Jan!
![]() Tycker inte att man ska spekulera i nä rutten blir färdig. Även när Jan är klar med själva byggandet har jag en hel del arbete kvar med att sätta hastigheter och byta ut orginalobjekt. ![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 860
|
![]()
Hej Jan!
Det här ju fin ruttbit du har gjort! Bra! Jag kämpar med felsökningen nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ser at jeg bare kan glede meg til ruten engang blir ferdig men blir det satt opp oriteringsskilt for tuting for det er det massa av på ruten er kjedelig å kjøre uten at man må gi "beskjed tog kommer " med fløyta stå på videre
__________________
MVH Remy Scania V8 og snute er likke sexy som Nohaben med snute |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Nu har jag uppdaterat sträckningen Nordagutu - Kongsberg. Detta är vad jag har gjort:
Gräs längs med spåret. Bytt ut originalobjekt. Bytt ut de svenska kontaktledningsstolparna mot norska, i hela rutten (sträckor som hade trästolpar ser ut som vanligt). Satt hastigheter enligt gällande linjebeskrivning. Nu ska jag sätta ut orienteringstavlor för stationer & plankorsningar över rutten. Är dock lite fundersam över hur det fungerar, sitter det alltid en orienteringsskylt före stationerna, så att tågen alltid tutar när de passerar en station, eller är det bara om hastigheten är hög? Till exempel tutar alltid föraren i verkligheten när man passerar Eidsvoll Verk (210 km/h) men vad jag har märkt inte vid tex Sandvika (110 km/h). Någon som kan förklara? Här är film från den uppdaterade sträckan, säg gärna vad ni tycker! ![]() http://www.youtube.com/watch?v=qJddL...ature=youtu.be
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
__________________
MVH Remy Scania V8 og snute er likke sexy som Nohaben med snute |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]() Citat:
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Orienteringsskyltarna finns tydligen alltid vid hållplatser men inte vid stationer. Nu börjar det klarna, enda problemet nu är vad som räknas som hållplats och vad som är station...
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 88
|
![]() Citat:
Enl JBV är definitionerna som följer; a. stasjon: område på banestrekning avgrenset av en eller flere stasjonsgrenser, der utkjørhovedsignal på strekning med fjernstyring eller der togmelding på strekning uten fjernstyring, viser om neste blokkstrekning er klar for tog. På stasjoner kan det være plattformer for av- og påstigning, d. holdeplass: sted på linjen hvor tog kan stoppe for av- og/eller påstigning av passasjerer Föreskrifterna som helhet finns att ladda ner på Jernbaneverkets hemsida, följ denna länk;http://www.jernbaneverket.no/no/Mark...everkets-nett/ Lycka till och ett stort graattis till Ditt fina arbete med Stockholmsrutten! Hälsar Lasse J |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|