![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Stämmer bra, det står i % och inte promille som normalt är standard. antagligen så har du en kort-kort bit mellan två brytpunkter som har en ganska stor höjdskillnad (några dm) och då får du den kraftiga backen. Ta den ena brytpunktens höjd och lägg på den andra. Kolla bara så att du inte bara flyttar lutningen till mellan nästa brytpunkter.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
He he
Nej backen är nog mellan 4 och 9 % merparten av vägen. Inte så konstigt om det går år h#¤%& vete då
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Backen är i sanning hemsk. Jag begriper inte riktigt hur den blivit så brant.
Jag undrar hur brant den var i verkligheten - den kan aldrig varit så här brant iaf. Jag tror att vi måste åtgärda detta genom att höja marken kring sågverket. Kan du förlänga banorna för att ta upp trä stammarna ur vattnet Björn så att man kan höja upp sågverket några meter och dessa ändå räcker ner i vattnet? Nu så sticker de precis ner i vattnet så om man höjer sågen kommer de att hamna ovanför vattenytan. Jag har också upptäckt att det ser ut som att själva sågen (och därför också spåren till den) ligger på en liten ås när man tittar på bilder från Linghed. Dvs det ser ut som att upplagsplatsen samt området under kabelkranen ligger någon/några meter lägre än sågen. Jag tror att vi kanske skall försöka med detta också för då höjer vi upp sågen lite vilket minskar backen. En annan sak som jag funderar på är om inte virkeslasterna är för tunga. Jag får det till att cirka 5-6 vagnar skall motsvara ungefär 88 tons tågvikt. Om man lastar sex vagnar med timmerlast hos oss så får man tågvikten 108 ton. Jag vet inte om det är virket eller vagnarna som är tunga. Men jag förstår att det är svårt att släpa upp runt 100 ton för en 8% backe.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
En bank från sågverket och en eller flera skärningar kan kanske lösa problemet. Det löser mina problem i en problematisk DEM-bana.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
linghedsstationsområde.jpg Som ni ser så skall vi upp till Linghedsstation på en ganska kort sträcka från en ganska låg nivå. Det är här man förutom mer plats skulle önska sig ett tätare grid än 5x5 m också så att man kunde göra mer exakta ändringar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
108 ton i 80 promillebacke, då börjar tillochmed R-loken att klaga! Har kollat lite och den högsta siffran jag hittar är 27.7 promille på sträckan Wintjärn - Lilla Björnmossen och därefter 25 promille, någonstans på sträckan Jädraås - Ockelbo och även på sträckan Tallås - Lilla Björnmossen.
Har man 108 ton tåg i en 27.7 promillesbacke så behöver man (108+(lokvikten i ton))*27.7 kg dragkraft för att ta sig upp. Därtill kommer ju friktionsmotstånd och eventuellt kurvmotstånd. De mindre loken kommer nog inte upp för den backen, men DONJ's malletmaskiner har inga problem där, inte med 6 ynka vagnar i all fall. Efter snabb räkning så lär DONJ's Malletar kunna dra upp 15 vagnar á 18 ton för en 27.7 promillsbacke. (ingen kurva)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|