![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
Ja, så var vedtendern så gott som "klar", men det finns ju alltid detaljer att rätta till.....
Kolla det extra stödet för vedboxen på tendern. Detta måsta vara ledstången från den tid då loket var kol eldat. Kolla rödmarkeringen bild 2. Detta lok, A1021, fick vedeldning från 1941 och förblev så fram till 1951. På loket jobbade då även en vedlämpare (förutom förare och eldare) på tendern. Denne hade som uppgift att skjuta fram veden så att eldaren lättare skulle komma åt veden. Under denna tid var loket bl.a stationerat i Småland: Alvesta, Nässjö och Kalmar. |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|