Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-18, 16:29   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Jag tänker själv inte sätta mig och bygga spår igen, men om någon är intresserade av mina texturer så har jag en PSD i massor med lager och grupper som man om man har tur kan få ut lite av marktexturerna ur. De är gjorde för att vara så lika STW Tomas' spår som möjligt. Även rältexturen finns att tillgå, eller så kan ni använda den tga som finns med i paketet.

Om ni vill få arbetet att flyta bra och snabbt kunna bygga fixed-track-växlar enligt Andy's koncept så tror jag att det flexiblaste skulle vara att göra banvallen som en separat mesh med bara en platt marktextur mappad på. Sedan på de läggar man sliprar som egna mesher och med egna skuggor i form av planes med alphamap som suddar ut kanterna. Då kan man snabbt bara ändra banvallens form, och flytta runt, lägga till och ta bort sliprar med deras rälsspikar och dyl samt lite småfix så har man en ny växel. Annars måste man bygga om hela växeln samt ett hästjobb med att ändra skuggor och sådant i texturen för marken. Spåren kan sedan göras enligt stiched tracks modellen, med skuggorna inbyggda i texturen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009