![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
På bilderna är det 1435 men det finns underlag för en 891 också, vi får se !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Och skärpning med text och bilder
![]() Förstlingen utvecklas lovande kan jag meddela! Satte en av Ekans lokisar som Driver men de lata gubbarna skall sitta ned ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... relativt modernt klädda australiensare som har samlats i Nora, 1856, för att insupa invigningen av Sveriges första normalspåriga ånglok, Förstlingen I !
T.o.m. kossorna verkar ganska intresserade, dom kanske hoppas på en ny tjur på "sätern" ![]() Nu för tiden är det väl få som bryr sig ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Oj va fint det blev, lan!
Jag kollar dina underverk fast jag inte använder Trains. Jag svarar när jag känner mig motiverad. Du, lan komenterar aldrig mina ruttbyggen, det förstår jag inte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Kul bygge LAn! Det ser mycket snyggt ut!
Folk som klagar på sin arbetsmiljö idag borde kolla upp hur det var att vara lokförare på förstlingen. Inte mycket till vindskydd eller sittplats ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Jag bryr mig och det ser snyggt ut
![]() ![]() P.S. Om någon inte gillar inlägget går det bra att ta bort det, jag ville bara säga min anledning att jag inte skriver så mycket ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Den andra kommentaren är egentligen en fråga - det ser ut som att du satt lokföraren på en tunna? För det första, skall det inte vara två personer - en lokförare och en eldare? Två - fick de sitta alls? Och tre - isf, hade de inte någon form av pall? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Jag var i Nora 150-års jubileum och såg detta lok. Man stod och körde, t.o.m. vår nuvarande kung.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Visserligen heter orginalet Förstlingen men nog blir det lite lustigt när ditt feeeemhuuuundraelfte verk också heter detsamma. Trots det, kul med en annorlunda maskin mest för kuriosa, nostalgi och samlare.
Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Ser väldigt stiligt ut!
![]() ![]() Det ska nog bara vara ståplats, skulle jag tro. Eller ståplatser, vet inte om man hade eldare också eller om man körde med enmansbetjäning redan då. Det gick väl inte så fort och sträckan var väl inte så komplicerad, så en person kunde troligen sköta både eldning och körning. ![]() ![]() 20 hk har jag sett en uppgift om att loket skulle haft, apropå dragkraft. Antar att det går att översätta till Trainz-språk... Och så tror jag röken ska vara vitare än på dina bilder, Lan - Förstlingen var väl vedeldad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Intressantlingen det här! (Jag fick till ett nytt ord efter jag flyttat runt markerad text i mitt inlägg.)
![]() Intressant med förstlingen iaf. Ser bra ut! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Som vanligt ser mycket bra ut Lan!
![]() Jag hittade några bilder gamla bilder med Förstlingen från Gävle 2006 som jag har. En kul grej som jag upptäckte var att smalspårsvarienten av Förstlingen finns som livesteam modell. (Nedersta bilden)
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|