Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-02, 16:38   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Här ser man vikten av bra UV-mappning om man skall baka texturerna, här har jag fuskat och gjort project from view på en del saker tillexempel spakarna. Gör om och gör rätt är allt jag har att säga till mig själv.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (36.0 KB, 80 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 17:15   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Man ser sakta hur hytten ändå byggs upp, stiligt! (vad du gjort rätt och fel fattar jag dock inget om, det är en på tok för stor överkurs för mig, förstår bara att det har något med textureringen att göra)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 17:19   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Samanfattningsvis så blir det problem om man försöker räkna fram vilka delar som bör vara skuggade om flera delar är mappade på samma ställe på texturen. I det här fallet över och undersidan på hantagen.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 22:35   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag kan inte undanhålla mig ifrån att lägga upp en bild till. Det här är alltså ungefär hur automagin ser ut innan man har börjat arbeta med texturen. Det enda jag har gjort är att räkna fram "bakat" mappar ifrån modellen och applicerat en ganska standar metallvädring på hela hytten.

Nu börjar det riktigt roliga jobbet, det skall nog gå att få till hytten också snyggt.

Sedan kommer jag nog att göra om hela texturpaketet. Det är första lite större projektet jag gör i substance designer och jag har lärt mig ganska mycket på vägen, vilket också var meningen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (74.3 KB, 63 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 23:22   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Ruskigt intressant ...

... det du håller på med i Substance Designer, detta är väl framtidens sätt att bygga modeller. Hoppas bara nya unga förmågor följer denna tråd så kanske det kan bli lite liv i detta forum när (och om) TS14 kommer.

Du gör ett banbrytande pionjärarbete Bear! Mycket imponerande
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-02, 23:50   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... det du håller på med i Substance Designer, detta är väl framtidens sätt att bygga modeller. Hoppas bara nya unga förmågor följer denna tråd så kanske det kan bli lite liv i detta forum när (och om) TS14 kommer.

Du gör ett banbrytande pionjärarbete Bear! Mycket imponerande
Är detta detsamma som normal mappning eller något ännu nyare? Ser iaf mycket lovande ut
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-03, 00:07   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Är detta detsamma som normal mappning eller något ännu nyare? Ser iaf mycket lovande ut
Det är ett verktyg för att arbeta med moderna texturer på ett lite mera effektivt sätt. Slutresultatet för Trainz del är diffuse+normal+specularity samt eventuelt environmental maps. Den största fördelen är att man arbetar med alla dessa paralellt och har hjälpmedel för att lägga på vädring baserat på 3d modellen och eventuell hightmap/normalmap som man har framställt med ytterligare detaljer.

För den interesserade så introduceras senaste versionen som kom nu i veckan med den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=0ETs6v9HlVk
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009