Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-23, 12:07   #1
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Precis som de andra är jag grymt imponerad av ditt arbete, detta är löjligt snyggt!
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 12:28   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Bra jobbat!

Synd att få svarar, det finns ju många stora 3d-byggare i forumet som sällan svarar.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 16:18   #3
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Sen är det väl bara bistrovagnen kvar
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 16:51   #4
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Boggiarbetet fortskrider. När jag är klar med detaljerna på boggin lägger jag upp en närbild

Som Totte nämnde innan så har mellanvagnarna en annan dimension på hjulen, vilket
var tur det för min gamla boggi var modellerad efter motorvagnens, som är betydligt
större

Boggie.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 17:01   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

...och för skojs skull där de sitter på manövervagnen

Boggiemanöver.jpg
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-23, 18:55   #6
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Riktigt flott!
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-24, 19:53   #7
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Läckert!
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 07:38   #8
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Morgonpost. Hann inte lägga upp igår så här är en statusuppdatering

Lyckats få bort alla fula streck och kanter samt helt gjort om UV för sidan så att ränderna inte blev lika gryniga. Ser helt okej ut nu
Loggorna på dörrarna är något för stora men rättvända på båda sidor.
Samma gäller för "SJ X2000 2014" under bakdörrarna.
Stege och underred samt hydraulik har fått ett rejält ansiktslyft.
Boggin blev lite väl "brun" i ett försök att göra den lite smutsig.

Syns inte så bra på bilden, men fönsterna är nya med ny glasmaterial. Kanske aningen för "ogenomskinligt".
"Lykthusen" har också fått en glasparti framför sig med ett ljusare plastigt glas.

Beta 01.jpg
Beta 02.jpg
#Bakre trappsteg blev lite fel såg jag nu

Problemsektion

Så, det börjar ta sig. Visst...RW kraschar bra ofta nu när man försöker få det körbart.

Men, materialen gör mig galen.
Ni som gjort något 3d till RW innan, kanske kan ge något tips.

Nosen använder vanlig BasicObjectDiffuse.fx och ser helt okej ut.
Men, sidan och taket skall ha metallblänk och som ni ser...funkar inte det speciellt bra...

De använder BumpSpecEnvMask.fx
Diffus map + Alpha = prebaked/illuminated texture + 25% alpha
Normal map = grå dummytextur
Environmental map = mörk gråmörkisch textur

Jag testar fortlöpande men jag får inte rätt på det, och sen blir det som på bilden
när man tycker man fått fram ett vettigt resultat.
Det verkar ha med vilken vinkel man ser det ifrån...
Taket har ju samma normal (alltså rakt uppåt) och "planet" på taket har samma
"instrålningsvinkel" från solen...så de borde inte vara någon skillnad alls.
Samma gäller för sidorna som båda är vända mot solen.

...och att "asset preview" ser olik ut jämfört med "in game" är något frustrerande.
Beta 03.jpg
# Sidorna är en kopia av varandra, glömde bara klistra på loggan på den andra (de har samma diffuse[utom logga] + alpha
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009