![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu när jag kikar på Bengans bild, så ser jag att dina växeltungor ser lite fel ut, har tyckte det länge men inte kunnat sätta fingret på vad det varit för fel, men nu så!
På bilden ser man hur tungan precis som rälen har en fot som sticker ut på ena sidan och sedan ett liv som går upp en bit, men istället för att ha ett huvud så som rälen, så är tungan avhyvlad så att den delen av tungan som fordonens hjul rullar mot får en spets som ligger an mot rälen. Men det är bara den översta delen på tungan som är spetsig! Dina tungor är helt kilformade, vilket de inte ska, själva tungan skall alltså inte sluta med en spets, utan skall ha en profil längst ut. Är du med på vad jag pratar om? Växlar har sett i princip lika dana ut i alla tider, så Bengans bild passar bra in på hur växlar såg ut under hela 1900-talet.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|