![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Pandrolspåret har fått ett klorinbad av ballasten som väl inte var lika brun som på gamla träspår, eller ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Med slipersavstånd menar jag mitt till mitt på sliprarna, inte helt uppenbart alla gånger
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Då är vi eniga, och då skall alla spår stämma ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
De stämmer med Kungliga Järnvägsstyrelsens riktlinjer, så ja. Men jag tror att man lade in tjockare och något längre slipers i smalspår mot mitten av 1900-talet, antagligen för att det tog längre tid för dem att ruttna och för att klara de högre tåg- och rälsvikterna. Men det ser bra ut som det är nu.
![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... STW-STLs D-lok gick med mycket pill att få att fungera i TANE, allt fungerar utom en liten skitsak som jag nog kanske kommer åt, det rör hyttskriptet men annars så "all systems go":
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
|
![]()
Utan att riktigt förstå och veta vad detta handlar om - TANE? - så kan jag bara konstatera att utvecklingen nu blivit så sofistikerad och avancerad att jag undrar om jag någonsin skulle våga använda denna räls och växlar, om de skulle släppas för allmänt bruk till amatörer. Men rysligt tjusigt ser det ut och jag följer med spänning den fortsatta utvecklingen av detta konsthandverk. Snart mer realistiskt än verkligheten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det bra med denna rälsen som Lan håller på att bygga är att den är precis lika lätt att använda som den "vanliga" rälsen som du använder idag. Den nya rälsen placerar automatiskt ut massa detaljer i växlarna som gör att den ser väldigt mycket verkligare ut än den tidigare rälsen vi använt, men du placerar fortfarande ut den precis som den gamla rälsen.
Det enda kruxet är att man måste ha TANE (Trainz: A new Era) för att kunna använda dem, som är den nya Trainz versionen som kom ut i våras. De fungerar alltså inte i TS2009, TS2010 eller TS2012.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|