![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
I3-vagnarna är nu släppta, både i TANE och i TS20xx-version!
![]() ![]() Håller på med uppdateringsarbetet med N3 och NN3-vagnarna för TANE också, har lite dokumentation kvar, så jag återkommer nog med dem lite längre fram!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är inte ofta man får tillfälle att gnälla på Korvtigers byggen, men en sak bara! Monter slutsignaler på I3 !!! Just nu kan de inte gå som sista vagn !!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det var bara I3-vagnarna med broms som hade fasta slutsignalhållare, så där saknas de. Men de obromsade vagnarna hade inga fasta hållare, utan man använda hållare som sattes fast i lämmens överkant med en skruvtving. Samma modell kunde även användas till NN-vagnarna där den istället sattes fast på kanten. Ritning på en dylik finns i Arlöf-katalogen (Pl A 59, N: o 602).
Annars ville jag bara påpeka att jag gjort en uppdatering av N3 och NN3-vagnarna som nu fungerar bättre i TANE. Dessa finns att ladda ned här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29705 ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Korkat tänkt av mig! En bromsad vagn gick ju alltid sist i tåg.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Inte nödvändigtvis. Att ha vagnar sist i tåg som inte var kopplade till den genomgående bromsledningen kallas efterkoppling. I 1941 års SäO så står det bland annat att efterkopplingsvagnarnas vikt får uppgå till 90 ton om hastigheten är max 60 km/h eller en efterkopplingsvikt på 60 ton med en maximal hastighet av 70 km/h, med då med begränsningen att hela tågvikten ej får överstiga 90 ton. Hur det var under den handbromsade tiden kan jag dessvärre inte svara på.
Vet inte hur länge man hade kvar denna bestämmelse, men jag har sett någon som tror att man förbjöd efterkoppling under 70-talet.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Intressant, men med bromsad menade jag handbromsad, alltså när ingen genomgående bromsledning fanns. (Jag tänker på bromsare Mullberg på WNJ som satt på sista vagn i latrintåget i vind, kyla och odör.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|