Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-08, 21:05   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tackar ödmjukast!
Om det roar någon så blir det väl lite godsvagnshistoria i PDF form också då! Om jag är på riktigt bra humör så kanske det kommer dokumentation till TANE-uppdateringen av N3/NN3 också, som jag faktiskt är i princip klar med nu!

Finns det några detaljer på N3/NN3 som någon vill ha ändrade? Fler last-queues/attachments som skall dit, eller annat när jag ändå fixar med dem?

Sedan så funderar jag på om jag ska, eller inte ska göra en egen version av I3 till TS20xx, så är det någon som är intresserad av en sådan?
Som det ser ut nu så fungerar den nuvarande versionen i TS2010, bara det att den saknar skuggmesh, så den har ingen skugga. Men om det finns folk som tänker köra mycket med den där så kanske jag kan knåpa ihop en TS20xx-version också!
en TS2010 version är ju aldrig fel.
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-04, 23:38   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

I3-vagnarna är nu släppta, både i TANE och i TS20xx-version!



Håller på med uppdateringsarbetet med N3 och NN3-vagnarna för TANE också, har lite dokumentation kvar, så jag återkommer nog med dem lite längre fram!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-05, 16:01   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är inte ofta man får tillfälle att gnälla på Korvtigers byggen, men en sak bara! Monter slutsignaler på I3 !!! Just nu kan de inte gå som sista vagn !!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-02-05 153040.jpg (144.6 KB, 199 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 23:11   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det var bara I3-vagnarna med broms som hade fasta slutsignalhållare, så där saknas de. Men de obromsade vagnarna hade inga fasta hållare, utan man använda hållare som sattes fast i lämmens överkant med en skruvtving. Samma modell kunde även användas till NN-vagnarna där den istället sattes fast på kanten. Ritning på en dylik finns i Arlöf-katalogen (Pl A 59, N: o 602).

Annars ville jag bara påpeka att jag gjort en uppdatering av N3 och NN3-vagnarna som nu fungerar bättre i TANE. Dessa finns att ladda ned här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=29705

__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 07:45   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Korkat tänkt av mig! En bromsad vagn gick ju alltid sist i tåg.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-12, 20:10   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Korkat tänkt av mig! En bromsad vagn gick ju alltid sist i tåg.
Inte nödvändigtvis. Att ha vagnar sist i tåg som inte var kopplade till den genomgående bromsledningen kallas efterkoppling. I 1941 års SäO så står det bland annat att efterkopplingsvagnarnas vikt får uppgå till 90 ton om hastigheten är max 60 km/h eller en efterkopplingsvikt på 60 ton med en maximal hastighet av 70 km/h, med då med begränsningen att hela tågvikten ej får överstiga 90 ton. Hur det var under den handbromsade tiden kan jag dessvärre inte svara på.
Vet inte hur länge man hade kvar denna bestämmelse, men jag har sett någon som tror att man förbjöd efterkoppling under 70-talet.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-13, 08:15   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Intressant, men med bromsad menade jag handbromsad, alltså när ingen genomgående bromsledning fanns. (Jag tänker på bromsare Mullberg på WNJ som satt på sista vagn i latrintåget i vind, kyla och odör.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009