Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-29, 01:45   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Xoa7 är uppdaterad så att manövervagnen inte kan åka på egna äventyr. Xoa4 väntar på att få samma uppdatering. Jag var inte med när Lan byggde den här serien med motorvagnar och jag har aldrig stött på dem tidigare. Det är riktigt att det finns en motorvagn DJ Xa, utan bälgar men Lan verkar säga att den inte skall finnas med?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 14:13   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

SJs öppna standardgodsvagnar av modell 1935, litteran O, Oa och Ob är nu uppe i ett paket på hemsidan!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 16:38   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Dessvärre har ett tämligen maffigt problem dykt upp: Vägskydden fungerar inte, vsi visar ständigt stopp. Trafiken lamslagen.

Har försökt samlat ihop fakta och dom ligger här under i tur och ordning. Verkar inte vara mycket till hjälp. SweSignal, som redovisas i bilderna 3 och 4, torde vara min gamla vän Växellyktan, som förmodligen kommer att följa mig genom hela livet.

Jag kan i övrigt bara önska ett lycka till.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (130.3 KB, 146 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (64.5 KB, 146 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (203.9 KB, 146 visningar)
Filtyp: jpg Bild 4.jpg (185.0 KB, 145 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 16:46   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Underbart, det är inte mitt bord men kanske Korvtigers om han orkar äta mer korv just nu
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 17:00   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Bengan:
Jag har inte reasearchat denna motorvagnsserie närmare, har bara kikat i SJs str263 med ändringstryck. Där hittar jag bara SJs 10 stycken egna Xoa4 (Inga privatebanevarianter), 6 stycken SJ manövervagnar Cox4 från 1946 och 1 CDFox4 övertagen med DJ 1948. Detta beror antagligen på att jag saknar blad i mitt ändringstryck med de resterande enheter som övertagits från privatbanorna.

Vi har dock letat reda på DJs Xa, skall kolla över den så uppdaterar jag paketet i kväll.

Nisse:
Detta beror på att du använder trackside-signalerna även om jag har sagt att alla dessa utgått, då de inte är kompatibla med senaste versionen av STL Source! Ta bort allt i CM som börjar på "STL-X", "JVS" eller "STL Äldre"och installera nytt från hemsidan. Därefter går du in i din rutt, och i menyn uppe till höger väljer du alternativet "Delete missing assets". Det kommer att ta bort alla saknade trackside-signaler från din bana. Sedan är det bara att sätta ut nya scenerysignaler och koppla dessa till osynliga masters.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 17:12   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Hm, nu blir nog Nisse inte glad, det är säkert 100-tals! Och Bulk Replace fungerar väl inte på Trackside-objects?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 18:19   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Nja, det fungerar om du ersätter tracksideobjekt med tracksideobjekt. Så det skulle ju gå att ersätta trackside-signaler med osynliga mastrar och sedan ta ett varv runt banan och sätta ut scenery slaves och ställa in mastrarna.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 13:40   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nja, det fungerar om du ersätter tracksideobjekt med tracksideobjekt. Så det skulle ju gå att ersätta trackside-signaler med osynliga mastrar och sedan ta ett varv runt banan och sätta ut scenery slaves och ställa in mastrarna.
Antar att JVS-X ljussignaler även skall ersättas. Det gör det enkelt för mig; lägger av med Tane tills vidare.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 00:44   #9
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Hm, nu blir nog Nisse inte glad, det är säkert 100-tals! Och Bulk Replace fungerar väl inte på Trackside-objects?
Där slog du huvudet på spiken. Jag gitter inte ens att räkna hur många vägskydd som måste byggas om i grunden.

Vi är nu två som håller på med Nynäsbanan - i 2010 och i Tane. Vi är fullt koncentrerade på signalsystemet. Det är inte bara vägskyddet som slår till, kännbart dessutom; i går natt försvann en hel dags arbete när datorn låste sig under Spara. Allt jobb försvann. Jgloket drabbades dessförinnan av virus. Han fick ominstallera datorn. Allt han gjort försvann.

Att nu dessutom tvingas göra om vägskydden på en drygt sju mil lång järnvägssträcka känns tungt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-30, 02:29   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Nisse:
Tyvärr är det inte mycket att göra åt detta. Frågan är hur det över huvud taget kan ha fungerat ens i TS2010? Det måste innebära att du inte har uppdaterat STL Source på tre år sedan uppdateringen kom till STL 3.1 Svenska Järnvägstavlor som gjorde att trackside-signaler inte fungerar längre.


Under dygnet så har följande saker laddats upp på STLs sida:
* Iore malmtågslok
* Dm3 malmtågslok
* SJ X31K/DSB ET Öresundståg
* Xoa4 uppdaterad enligt ovan
* STL Laster och STL Bagage uppdaterat
* Paket med moderna malmvagnar litt. Uad och F040
* Träkolsvagnar L och Lr

Notera att STL Laster har uppdaterats, där vi beräknat om alla densiteter för bulklaster. Dessa har nu mer verklighetsöverensstämmande densiteter och det kombinerat med att alla malmvagnar och träkolsvagnar har korrekta volymer gör att de kommer att väga rätt när man lastar dem. Malmvagnarna och träkolsvagnarna kräver den senaste versionen av dessa, så ladda ned dem igen. Enbart cdp-filen med bulklaster behöver installeras om.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2016-03-30 klockan 02:31.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-29, 16:35   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Xoa7 är uppdaterad så att manövervagnen inte kan åka på egna äventyr. Xoa4 väntar på att få samma uppdatering. Jag var inte med när Lan byggde den här serien med motorvagnar och jag har aldrig stött på dem tidigare. Det är riktigt att det finns en motorvagn DJ Xa, utan bälgar men Lan verkar säga att den inte skall finnas med?
Är själv lite vilsen här bland motorvagnarna.

Försökte Googla runt och hitta henne, men vad jag hittade är detta.

http://modellbyggar.forum24.se/model...nst%E5get+xoa7

Inlägg 6. GAndersson. Bild 1 och 2.

Ser ut som Xoa4 i fronten tycker jag, men med liten strålkastare / slutljus på taket.

Bild 4. Enklare ritning Xoa4 ser ut att stämma med den saknade motorvagnen, med litet slutljus på taket. Till den som jag länkade till i något inlägg upp.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 11:08   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Xoa7 är uppdaterad så att manövervagnen inte kan åka på egna äventyr. Xoa4 väntar på att få samma uppdatering. Jag var inte med när Lan byggde den här serien med motorvagnar och jag har aldrig stött på dem tidigare. Det är riktigt att det finns en motorvagn DJ Xa, utan bälgar men Lan verkar säga att den inte skall finnas med?
Har bara laddat hem och installerat tidigare, först nu som jag har haft möjlighet att testa igen.

Manövervagnar kör av sig själva fortfarande, utan motorvagnen.

Först lätt jag bara dom gamla bli överskrivna, så att dom blev open for edit och körde submit på dom. Då körde dom av sig själva som tidigare. Då tog jag istället och deletade alla manövervagnar och installerade dom helt på nytt, men det hjälpte inte.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-04-02 103316.jpg (189.1 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-02 103325.jpg (189.9 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-02 103335.jpg (189.2 KB, 101 visningar)
Filtyp: jpg 2016-04-02 103345.jpg (189.5 KB, 101 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 20:01   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 729
Standard

Bengan:

Jag installerade den versionen av Xoa4: orna som ligger på hemsidan och har testkört samtliga manövervagnar till Xoa4 och Xoa7-serierna men jag kan inte få en endaste av dem att röra sig ur fläcken utan att ha en tillkopplad motorvagn, vare sig i CAB-mode eller DCC. Låter väldigt mystiskt då samtliga av dessa har min vagnsengine-config <kuid:328014:1043> Engineconfig 4 axlar bromsad KKP.

Är du säker på att du laddat ned senaste versionen av dessa från hemsidan och inte har en gammal version av cdp-filen?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 20:40   #14
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 887
Standard

Är texturfilerna till Dg-loket sprade i fel format? De fungerar nämligen inte i mitt Trainz 2010, Trainz Mesh Viewer varnar för att de inte är sparade i 24-bits TGA eller något liknande (problemet fixade jag lätt, men vore kul om en fungerande version finns på hemsidan )
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 21:58   #15
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Hur det fungerar i TS2010 och tidigare tror jag inte varken jag eller Korvtiger orkar hålla på att testa. Det viktiga är att de fungerar i TANE !!!

Arkeologiska problem får ni fixa själva, precis som du gör !!!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009