Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Sim World > DTG - Train Sim World - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-18, 21:04   #1
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
En sak till, TSW kräver dyra snabba datorer tycker jag är synd för de som har knapert med ekonomi.
ah, men för tillfället så flyter det inte på så bra för oss med hyfsat starka datorer heller
Fippe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 22:21   #2
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Detta med fps är ju lite svårt. Vi vill ha fina lok vagnar (mycket polygons) och fin natur och svajande träd etc och tågen ska vara realistiska (går åt en del datakraft för detta) och vi vill ha bra fps på våra datorer.

Går ju inte ihop detta. Men kör man Run8 med den naturen (eller brist på den)
så har man 100 i fps.
Vet när Railworks kom då hade jag mellan 1-5 i fps på min dator och jag kunde inte köra den på flera år tills jag köpte en ny dator. Då var det ju MSTS som vi använde oss av och den var "lättkörd"

Det är ju samma här som jag ser det att ska utvecklingen gå framåt måste vi hänga på med ny hårdvara.
Men sen går det kanske att otimera den mera men om dovetail gör det genom att göra simulatorn sämre tycker jag det inte är värt det. För om några år så har vi kommit kapp den hårdvara mässigt ändå.
Men sen förstår jag inte folk som vill ha 60 fps, tittar man på tv är det 25 fps tror jag.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 22:30   #3
Fippe
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden Köping
Inlägg: 174
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Detta med fps är ju lite svårt. Vi vill ha fina lok vagnar (mycket polygons) och fin natur och svajande träd etc och tågen ska vara realistiska (går åt en del datakraft för detta) och vi vill ha bra fps på våra datorer.

Går ju inte ihop detta. Men kör man Run8 med den naturen (eller brist på den)
så har man 100 i fps.
Vet när Railworks kom då hade jag mellan 1-5 i fps på min dator och jag kunde inte köra den på flera år tills jag köpte en ny dator. Då var det ju MSTS som vi använde oss av och den var "lättkörd"

Det är ju samma här som jag ser det att ska utvecklingen gå framåt måste vi hänga på med ny hårdvara.
Men sen går det kanske att otimera den mera men om dovetail gör det genom att göra simulatorn sämre tycker jag det inte är värt det. För om några år så har vi kommit kapp den hårdvara mässigt ändå.
Men sen förstår jag inte folk som vill ha 60 fps, tittar man på tv är det 25 fps tror jag.
Sen är det förvisso del en annan sak att kolla på tv i 25fps än att spela ett spel med 25fps, själv så tycker jag att allt under 60fps känns hackit och laggit... (TSW tycker jag flyter på hyfsat fint vid 30 fps men men, klagar inte om jag får högre)

Det stora problemet med optimeringen just nu är när man har en stor consist, kör du ett lok ute i skogen så får jag lätt 50 - 60 fps men direkt du drar på några vagnar som är 1km långt så går fps direkt ner till 15 - 20...

Dom kommer troligtvis att fixa optimering osv i framtiden utan att folk med ''Värsting datorer'' nu ska behöva uppgradera för att kunna spela det....
Fippe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-18, 22:53   #4
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
Det stora problemet med optimeringen just nu är när man har en stor consist, kör du ett lok ute i skogen så får jag lätt 50 - 60 fps men direkt du drar på några vagnar som är 1km långt så går fps direkt ner till 15 - 20...
Det är nog en delförklaring att det är nästan viktigare med en bra CPU än bra grafikkort i TSW. Detta kanske förklarar att det inte ändras så mycket för en del när de sätter low i inställningarna i TSW.
Cpu räknar väl på vagnarna hur de bromsar och hur de rullar i ner och uppförsbackar.
Såg att även en annan skrev om detta i Trainsim.com
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 15:46   #5
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Det är nog en delförklaring att det är nästan viktigare med en bra CPU än bra grafikkort i TSW.
Frågan är hur mycket sanning respektive myt det ligger i det, dvs att "kör med en maxad CPU och använd ett mediokert grafikkort är bra."

När det gäller TS har jag läst just precis det i alla år, dvs det viktigaste är CPU medans man kommer undan med en billig GPU då dess betydelse anses mer eller mindre sekundär i sammanhanget. Av en helt annan anledning köpte jag ett Nvidia Titan X (Pascal) och plockade ur mitt gamla GTX980. Då kunde jag konstatera att med samma CPU som tidigare men nu med ett nytt grafikkort så var skillnaden i fps väääldigt stor mellan dom två korten.

Vad jag kom fram till var att "CPU är viktigare än GPU" är mer en myt än sanning och att den myten fortfarande lever och många vägrar att släppa den.

Sanningen är att CPU och GPU har betydelse. Det är lätt att lockas av att köpa en bra CPU och snåla med GPU:n då myten säger så, men då skjuter man sig själv i foten.

Jag skrev om det på UKTS men det blev pajkastning på en gång och jag blev ifrågasatt hur jag kunde vara så fräck att skryta om grafikkortet. Jag skröt aldrig utan ifrågasatte sanningshalten i myten.
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 17:45   #6
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Dom senaste dagarna har jag funderat väldigt mycket kring vad problemet kan bestå utav.
Och i yttersta ändå så finns det inte sådär super mycket saker som det kan bero på.
Jag använder på daglig basis spel gjorda i UE4, och kör dom på högsta inställningarna, med riktigt bra FPS.
Det är också AAA-titlar, med mycket högre polycount än vad jag kan tänka mig att TSW har.
Så därför kan jag enbart dra slutsatsen att den dåliga FPS:en beror på dålig kodning ifrån DTG:s sida.

Synd att dom kompilerat en sådan skit kod, nu får dom ju sätta sig och gå igenom kod rad för kod rad, för att hitta felet.
Har vi otur så kan det ta ett par månader för dom, beroende på hur stort kodteamet är.

Nä, jag är faktiskt riktigt besviken på att dom släppte det i det här skicket, med kvarvarande buggar ifrån betan, och så oerhört dålig FPS.
Grafiken och fysiken är jag nöjd med, och ser potential för utveckling.

Men jag hade högre förväntningar för produkten.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 18:02   #7
lukas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
Standard

Jeg har fulgt med innleggene og har tolket det slik at det kan være greit og ikke kjøpe TSW forløpig . Hva sier dere som har kjøpt ?
lukas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009