Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-02, 13:36   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Tack för tips och råd. Men de streckade spåren är alltså i tolvan och inte i TANE.

Jag har nu fattat beslutet att sätta TANE i arkivet och börjat jobba i tolvan. Den finns kvar i datorn. Programskivorna däremot brann upp då hela bostadsområdet vi bodde i brann ner till grunden.

Nu har jag börjat med att byta ut alla spåren för hand. Att göra en enkel "Replace assets" är omöjlig eftersom det inte går att "hämta" spåren, då de är vita. Det betyder att alla signaler och annat raderas och måste sätta ut på nytt. Känns som att börja om från början - jag ser det som en storstädning och får något fräscht på nytt.

Så - än återstår mycket att reparera. Bilden visar Gullskog som fortfarande har en hel del jobb kvar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Gullskog.jpg (214.4 KB, 350 visningar)
Svara med citat
Gammal 2017-04-02, 14:30   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Okey, då är det lite knixigare, men det går att lösa de vita ränderna i TS2012 också. Hittade detta foruminlägg som förklarar hur:

https://forums.auran.com/trainz/showthread.php?137664

Kort så gör man en kopia med högre kuid-version av den dolda asset som är den vita streckade spåret. Sedan gör man denna version visningsbar i spelet och använder den för att köra Batch-replace på för att få önskat spår.

Då borde alla trackside-objekt att vara kvar på sina gamla ställen.
Gammal 2017-04-03, 17:24   #3
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard Jag beklagar...

... och jag har skickat följande mejl till Nisse - mina synpunkter och Niccolòs:

"vi*har*observerat*era*misslyckande*med*TANE*och*b eklagar*det.

Men*jag*är*övertygad*om*att*det*beror*på*handhavan defel*från*er*sida*!

Ni*gör*naturligtvis*som*ni*vill*-*vi*får*väl*stå*ut*med*saknaden,*men*TANE*ÄR*en*my cket*bra*simulator
-*klart*överlägsen*TS2010/2012.
Men*den*måste*accepteras*och*hanteras*rätt.

Än*en*gång*citerar*jag*Machiavelli:
"Inget*är*så*svårt*som*att*förändra*tingens*ordnin g*-*man*får*endast*ljumma*anhängare*i*dem*som*kan
tänkas*fungera*i*det*nya*-*och*dödsfiender*i*dem*som*fungerade*bra*i*den*gam la."
"

Med hopp om bättring:

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-03, 20:53   #4
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Handhavande fel i TANE, inget handhavande fel i 2010/2012 trots att jag lagt fem kompletta banor (det innebär att inget kuidnummer saknats) i Forum plus ett stort antal manualer.

Det här får jag inte ihop.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-04, 10:14   #5
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Vad jag menar är att om man installerar en hel rutt byggd i build 3.3 (TS2010eller tidigare så är chansen minimal att allt skall fungera i build 3.9 (TANE) eller högre (N3V garanterar inte detta!). Saker byggda i build 3.5 (TS2012) skall fungera i TANE (påstår N3V ?).
Med rutter är det ju så att de kan innehålla saker byggda för build 1.3 och senare som innebär att mycket inte kommer att fungera i build 3.9 och senare.

Med handhavandefel menar jag att försöka importera en rutt som fungerar i TS2010/12 och tro att den skall fungera i build 3.9 och senare, utan ett JÄTTE-arbete, är på gränsen till naivt !

För rutter och sessioner man importerar kan man ju direkt se vad som är felaktigt genom att lista alla "dependencies".

Vet inte om detta bringade nån klarhet i eländet ?

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-04, 12:04   #6
benkegbg
Medlem

Standard

TANE är ett bra spel som har sina fördelar och nackdelar, precis som allt annat här i livet. Jag har inte skickat det i soptunnan, men jag känner att allt arbete jag lagt ner på Bensland (i Trainz 10 och senare i 12) försvinner i TANE. Därför har jag återgått till att avsluta projektet i 12-an innan jag tar upp TANE igen. När den dagen kommer så ska jag starta om från början med ett helt nytt projekt.

Kanske TANE tills dess har utvecklats ytterligare och ger än mer möjligheter och framför allt, inspiration, för mig att börja om.

Nu - tillbaka till Bensland. Jag har ändrat på Build-numret i en del av LANs bergstunnlar och skärningar samt Mod Cat och det fungerar i tolvan. Bifogar ett par bilder från ett parti där banan går genom flera tunnlar och skärningar.

Det lilla irriterande viruset i nedre högerkanten är gammalt material (en fsi någonstans) som spökar. Kommer förhoppningsvis att försvinna när den gamla, vitstreckade, rälsen raderas och då också signalerna.

Kan inte ändra, byta, rälsen som är streckad trots ditt (korvtiger) goda tips. Jag hittar inte vilket spår jag använt tidigare....

För resten, en liten fråga. Kan jag någonstans finna - vilken marktextur ska jag använda på Bergskärningar och tunnlarna? Någon som vet?

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg berg.jpg (222.6 KB, 306 visningar)
Filtyp: jpg Berg2.jpg (215.8 KB, 307 visningar)
Gammal 2017-04-11, 20:11   #7
benkegbg
Medlem

Standard

Hej igen!
Jag velar fram och tillbaka över TANE. Jag har fortsatt jobba på republiken Bensland i Trainz 12 och efter ett tag fick jag för mig att göra ett nytt försök att ladda in banan i TANE.

På nytt uppstod ett spökspår, helt utan anledning. Det går inte att få något grepp på det. Försökt i såväl route som session-lagret. Det är ett spår som jag för övrigt inte använt någonstans.

De går inte att radera, flytta eller ens undersöka med "?"-tecknet. Vad jag kan göra är att radera rälsen före och efter spök-spåret och höja allt mark omkring, så att jag rälsen försvinner under markytan. Därpå lägger jag ut mitt nya spår ovanpå och reparerar banan. Se bild 1.

Tycker inte helt om grafiken. Kan inte finna hur jag kan ändra, om det ens går, för att få mer skärpa. Det blir lite mycket vitt i vissa objekt.
Se bild 2 på en station och bild 3 exempel på STW Plattformssplines och mätverktyg.
Videokortet i datorn är ett Nvidia Geforce GTX 870M så det borde vare sig hacka eller vara suddigt, vilket det gör.

Som jämförelse: samma station i Trainz 12 och Plattformssplines i Trainz 12 på sista bilderna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dolt spar.jpg (244.3 KB, 274 visningar)
Filtyp: jpg Vita objekt.jpg (267.8 KB, 269 visningar)
Filtyp: jpg STW plattformtexture.jpg (202.2 KB, 262 visningar)
Filtyp: jpg STW plattformsplines.jpg (198.2 KB, 256 visningar)
Filtyp: jpg Station.jpg (278.2 KB, 253 visningar)

Senast redigerad av benkegbg den 2017-04-11 klockan 20:22.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38.