![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#6 | |||
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]() Citat:
2. Inte i äldre tid för telegrafledningar skulle jag säga. Gräva var jobbigt före grävmaskinernas tid, mycket enklare att dra det direkt i luften fram till stationshuset. Telefonledningar grävdes nog däremot ned när man började gå över till sådana, på kanske 30-40-talet. Tidigare på stambanor än på privat- och mindre statsbanor. 3. Ja, det kunde krävas om det fanns hinder i vägen på ena sidan som gjorde den andra sidan lämpligare att dra telegraflinjen på. 4. På mindre bangårdar förekom det säkert, men jag tror att man bytte sida före infartsväxeln på större stationer. Det blir lätt trassligt om trådar faller ned mitt i spåret på en stor bangård tänker jag. Är det många spår dessutom så blir ju nedhänget ganska betydande under sommaren. Har saxat lite ur Banlära Band I. (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1915): Citat:
Citat:
Tror inte det existerar någon sådan till Trainz tyvärr.
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|