![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Har nu i princip loket färdigmodellerat och har ägnat mycket tid åt att få till config-filerna och scripten. Har varit lite som att leta nålar i en höstack, en felstavning, en felvänd klammer etc. Nu äntligen så har jag fått in både boggierna, interiören och bodyn felfria i CM, men problemet som jag inte lyckats lösa är att trots att loket visas som felfritt så syns det inte i previewen eller i Trainz (dock kan man hitta loket i listan i trainz men det syns ej när man försöker sätta ut det på spåret.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Borde väl tillägga hur jag gått tillväga. Interiören syns in i förhandsvisningen och i scriptet har jag inte lagt till något förutom förutom "include", "class" och "isclass". Boggierna syns i förhandsvisningen, drivboggien ser ju lite märklig ut med alla stänger utspridda lite hur som helst, som scenery object ser boggien normalt ut.
Bodyn, där har jag plankat från b-lokets config allt som verkar vara tillämpligt. I "steam" har jag tagit alla värden till de saker som gäller för thor, från b-loket för att ha något att utgå ifrån. "Mass" har jag höftat till 70 procent av tjänstevikten minus vikten av vattnet i pannan. (Har inte hittat några uppgifter på tenderns vikt). I engineconfigen där har jag lagt in allt som gäller för tryckluftsbromsen från b-loket med för hoppningen att man på detta sätt skulle kunna simulera handbromsningen av tågen via tangentbordet enbart. "motor" där har jag taget värdena som ett mellanting mellan Donj's mallet och donj lok nr 5. "steam" där är värdena framtagna med hjälp av ett kalkylark skapat av "Billegulla. I scriptet har jag lagt till förutom det obligatoriska, steam id'n på: sand, pysare on, steam brake och turbo generator. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Äntligen, Thor har kommet hem
![]() thor_171017.jpg Efter över ett år så har det kommit så långt att loket är körbart ![]() Utan mycket kunnig och pedagogisk hjälp från Korvtiger så hade det nog aldrig blivit ett färdigt lok. Nu återstår det ju en del korrigeringar av mesher och texturer och framför allt, testkörningar för att loket skall kunna framföras så realistiskt som möjligt. Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Snyggt, tjusigt. Vet inte, vad jag ska skriva.
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Stort grattis till första åkturen!
![]() Ser riktigt bra ut!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Det var en fin 891 maskin, syskon loket BLJ 6 hade varit kul att ha okså
![]() ![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ser förbaskat bra ut!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|