Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Sim World > DTG - Train Sim World - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-21, 01:30   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
Standard

Ja, den kan vara bra, men har inte råd. Det är inte bara spelet som kostar utan det är datorn som kostar mycket.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 19:33   #2
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard Bromsystemet är avancerat

Fick ett bevis att idag att dovetail är på rätt väg när det gäller realismen i TSW. De använder SimuGraph för att simulera bromsarna.
Hade problem med ett tåg som rullade tungt i banan Spessart Bahn (kändes som tåget hade stor friction) efter hjälp i forum så löste vi problemet.

Tåget är överladdat vid starten (vilket är ett fel, som jag hoppas Dovetail kan fixa) Men man kan fixa detta. Man måste trycka overcharge button i loket 185
då laddas bromsystemet upp till 5,7 bar och går långsamt tillbaka till 5 bar.
Man får inte bromsa under denna tid, tills loket har långsamt sänkt det till 5 bar igen.
På så vis försvinner överladdningen av tåget. Och bromsarna ligger då inte på.
Exakt samma system finns på svenska lok.

Så de har simulerat även detta. Köra Godståg är nu ganska svårt. Bromsa rätt måste man nu öva på. Jag kallar det ketchup effekten
Man bromsar och man tycker inte det händer så mycket så man bromsar mer men sedan kommer all broms istället och man släpper på bromsen men då är det stor risk att tåget stannar istället.
Det är fördröjningen i bromsystemet som gör detta.

Sedan ska man stanna inom 5 meter och det kräver övning.

Skulle varar roligt vad en en lokförare säger om hela bromssystemet men det känns rätt nära verkligheten enligt min erfarenhet.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-03-03 klockan 21:09.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 22:23   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag skall testa imorgon och jag har dessutom utbildning på 185-loken som vi kallar för traxx i Sverige.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-03, 22:45   #4
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Va kul och höra en riktig lokförare uttala sig om den. Jag hoppas åtminstone att den liknar till 50% riktiga tåg. En grej vi inte vet är hur tungt tåget är jag hoppas de kan implementera det senare.
En grej jag möjligen saknar är vindmotstånd men det kanske finns men jag tycker det rullar för lätt i 110 km/h ett godståg. Men jag är osäker här.

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-03-03 klockan 23:50.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 17:31   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Nu har jag inte 185an men class 66 som jag också har utbildning på. Den känns helt okej bortsett från att vi i Sverige har broms loss ifrån oss istället. Tyvärr var tåget för kort för att simulera hur lång tid det tar för bromsarna att lossa jämfört med verkligheten. Det är inte så långt ifrån verkligheten.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 20:52   #6
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Tack för testet av class 66. Den var rätt så dålig för 6 mån sedan men de har gjort om fysiken i loket och nu stämmer allt bra mycket bättre.

Kan rekommendera rutten Spessart Bahn. Det är lutningar upp till 21 promille där och man får 185 på köpet. Flera av de tyngre tågen måste man få påskjut för att komma upp i backen. Jag tycker det är bästa rutten i Europa man kan köpa nu. Även rutten ruhr sigh nord tror jag man får 185.

Ja det vore häftigt om någon kunde måla om den då kan vi dra ståltåget i Europa med svenska traxx lok
Rc tror jag inte vi kommer att få se i denna simulator om vi inte ska betala ruskigt mycket pengar för den. (Få Tsw kvalitet)

Senast redigerad av jorgen3 den 2019-03-05 klockan 20:58.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-03-05, 21:47   #7
TraindriverS
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Norway
Inlägg: 365
Standard

Det er to innlegg på Dovetails forum om svenske jernbanestrekninger.

1: https://forums.dovetailgames.com/thr...h-route.14489/

2: https://forums.dovetailgames.com/thr...express.13361/
TraindriverS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009