![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
![]() ________________________ Gör om gör (mer) rätt. Ända sedan jag blev klar med Abisko tidigare iår har jag retat mig på hur långt ifrån verkligheten min version av Abisko är.. Det har retat mig så mycket att istället för att färdigställa landskapet mellan Abisko och Björkliden för att få en etapp "klar" valde jag att rensa bort det jag byggt vid Abisko och göra om. Jag rensade bort allt utom marktexturerna och lade om spåret enligt data hämtad från trafikverket för att få en lite bättre representation av spårplanen. Däremot valde jag att tumma lite på spårlängder och spåravstånden, men nu är iallafall utformningen med undantag för lokstallet mer likt verkligheten. Plattformen mellan sp 2 och 3 är ganska nybyggd och i samband med att man anlade den bytte man även KTL stolpar och bryggor till den "moderna" varianten. Här valde jag att använda den gamla sorten då jag tycker den är mycket vackrare, trotts att jag valt att ha mittplattform. Jag har även tummat lite på plattformarna.. I samband med ombyggnaden lade man en tunnel under spåren för att ta bort en plankorsning som korsade mitten av bangården, i samband med detta rev man nästan hela plattformen vid sp 1. Men jag tycker det ser trevligare ut med den gamla plattformen så den är inkluderad tillsammans med plankorsningen mitt på bangården. Jag tror man får se min "nya" version av Abisko som någon form av hybrid mellan hur Abisko ser ut idag, såg ut förr och en gnutta fantasi för att få det att se ok ut i Trainz. Personligen tycker jag att det ser lite mer "troligt" ut nu i jämförelse med innan, vad tycker ni? Jag lägger upp ett par gamla bilder jag tog när Abisko var färdigt första gången också.. ![]()
__________________
![]() Senast redigerad av rely den 2020-12-02 klockan 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Kommit lite längre med Abisko Östra men mycket kvar innan Abisko Östra och Björkliden är sammanbundna ordentligt.. Sen går resan mot Riksgränsen, men det blir först efter nyår någon gång.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
Jä...gt snyggt !! Gillar din markvegetation ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack! Med Turf effects och lite lösa blommor och buskar blir det helt okej. Förr brukade jag "plantera" varje grästuva för sig, det blev mer kontrollerat men tog en enorm tid att få lite vegetation på marken.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Nu är nästan allt landskap mellan Abisko Östra och Björkliden klart.. Det återstår "bara" en dryg kilometer av skog innan jag kan lägga den sträckan åt sidan och fortsätta norrut. Spåret ligger ända upp till Tornehamn, där även rallarkyrkogården ligger. Jag ska försöka inkludera kyrkogården på något bra sätt så att den syns om man vill köra i "Cab mode" då jag anser att den är en viktig del i Malmbanans historia. Utöver det är nästa större driftplats Kopparåsen som blir nästa etapp i bygget.
Lite bilder från några prover av "signalsystemet" mellan Abisko Östra och Björkliden. Nej det är inte exakt som i verkligheten, men duger nog för att göra några scenarion om man vill.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Mycket postande från mig idag..
Något av det svåraste när det kommer till att bygga rutter är att forma landskap tycker jag. Därför är DEM-kartorna som Bengan skapat utmärkta att jobba med, även om man behöver justera landskapet en del så förenklar det processen enormt mycket! DEM-kartan, Kiruna-Riksgränsen är mycket bra och väl tilltagen åt alla håll när det kommer till landskap för att man inte ska behöva göra så mycket själv eller använda "backdrops". Men jag saknade ändå lite berg på andra sidan "vattenpölen" som finns vid Abisko-Björkliden, så jag gav mig på att försöka skapa lite berg.. Det är en sak att förhöja marken och göra massa "kullar" men att sedan få det någorlunda verklighetstroget är väldigt svårt! (Tycker iallafall jag). Jag har enorm respekt för alla ruttbyggare som börjat på ett plant baseboard och sedan format alla berg för hand. Här är i alla fall resultatet. Vad tycker ni, ser det bättre ut med eller utan berg på andra sidan vattnet? Ska tillägga att när det är ganska klart väder så ser man bergen på andra sidan i verkligheten.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
|
![]()
Hej
Jag tycker att "med berg" är klart snyggast ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|