Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-05, 13:36   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Så himla snyggt! 1605 assets var ändå betydligt mindre än jag trodde, tycker ju inte du snålar med detaljerna direkt Men ja, lär ta en stund utan First Class ticket! Men tycker en sådan är rätt billig, tror jag pröjsar typ 35kr i månaden för det, tycker lätt det är värt det - och framförallt att det förhoppningsvis bidrar till att det fantastiska DLS (och Trainz såklart ) finns kvar!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-11-16, 00:18   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Så himla snyggt! 1605 assets var ändå betydligt mindre än jag trodde, tycker ju inte du snålar med detaljerna direkt Men ja, lär ta en stund utan First Class ticket! Men tycker en sådan är rätt billig, tror jag pröjsar typ 35kr i månaden för det, tycker lätt det är värt det - och framförallt att det förhoppningsvis bidrar till att det fantastiska DLS (och Trainz såklart ) finns kvar!
Jag har försökt att "snåla" på antal olika assets jag använt.. Sedan har ju t.ex. träd och buskar planterats i tiotusentals.

______________________

Små framsteg i Narvik.. Sedan så har jag lagt ner en hel del tid på att försöka få marktexturer och vegetation att blanda sig bättre.. Efter mycket letande bland olika marktexturer och en massa experimenterande med alla "gräs"liga inställningar så har jag uppnått ett resultat som jag faktiskt är nöjd med. Om man går tillbaka och ser lite äldre bilder från detta projekt så syns det mycket grönare gräset, som i mina ögon nästan såg ut som en konstgräsmatta.









__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-16, 19:24   #3
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
Standard

Ända sedan du visade de första bilderna på Malmbanan har man häpnat. Nu gör man det om och om igen. Varje gång du lägger ut nya bilder så njuter man. Så otroligt naturlikt, verkligt och vackert.
Otto
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-11-17, 00:46   #4
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Otto Visa inlägg
Ända sedan du visade de första bilderna på Malmbanan har man häpnat. Nu gör man det om och om igen. Varje gång du lägger ut nya bilder så njuter man. Så otroligt naturlikt, verkligt och vackert.
Otto
Tack Otto!

______________
Ibland får man lära sig saker den hårda vägen.. När jag började bygga Narvik så hade jag ej dragit spår från Riksgränsen ner till Narvik utan tänkte att jag kan göra det senare.. Vilket givetvis inte hade varit ett problem om det inte vore för att när jag planade mark för att bygga Narviks station så hamnade anslutningen mot linjen ca. 40 m lägre än i verkligheten.. Så när jag sedan försökte koppla ihop Narvik och Riksgränsen med nominellt 15‰ lutning så hamnade anslutningen ca. 40 m över Narvik.. För att slippa bygga om hela Narvik i rätt höjd så har jag istället valt att ha ca. 18-20‰ lutning nominellt. I och med att mellanliggande stationer också ligger i plan (nästan) så kunde jag inte få ner lutningen till mindre än så. Jag har testkört med fullastat malmtåg, 68 vagnar + IORE från Riksgränsen och det går att kontrollera tåget med viss finess. Uppför med tomma vagnar gick också enkelt. Så jag tror inte det ska vara någon fara, på något ställe var det upp mot 25‰ i ca 100 m men det får nog vara så...
Som råge på allt så har jag försökt att ha över 300 m radie i alla kurvor, men även här så fick det bli ett par kompromisser med radie 280 på något ställe.. Jag har för mig att STH 50 råder för malmtåg ändå, så det kommer nog inte kränga så farligt i kurvorna. Ett annat avsteg som jag kommer göra från verkligheten är att inte ha några tunnlar. Tunnlarna kommer delvis ersättas av snögallerier. Detta dels för att det är krångligt att få till långa och kurviga tunnlar i lutning i Trainz, men också för att sträckan är för häftig för att skymmas av massa tunnelväggar.

I Narvik så fortsätter sakta landskap runt hamnspåren och malmbangården komma på plats.













__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-12-08, 16:09   #5
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Slutar aldrig att förundras över dina grässlänter Rely, lyckas aldrig få till dem i närheten så bra när jag försöker själv. Kul att se bygget fortskrida!
Svarar på din kommentar här.

Tack för de vänliga orden!
Jag skulle ljuga om jag säger att det inte ligger många timmars experimenterande bakom vegetationen på rutten. Jag har lagt mer tid på att hitta och experimentera med marktexturer som smälter ihop bra än på spårläggningen.

Mitt "knep" är att försöka skapa mig en "fast" texturpalett och sedan försöka hitta vegetation som smälter ihop bra med marktexturerna. Utöver det så ägnas det mycket tid åt att forma marken (efter jag texturerat). Förutom blommor träd och buskar så använder jag TurfFX. Huvudsakligen så använder jag två längder på grönt gräs med lite olika värden och mellanlångt dött gräs och penslar där jag målat med grästexturer. En bra tumregel jag har när jag jobbar med TurfFX är att "Less is more" TurfFX ska "bara" ge gräset en 3D-effekt, texturerna ska stå för täckningen av marken.

Om intresse finns så skulle jag kunna göra en liten "instruktion" med alla steg jag tar när jag gör spårnära gräs.

Jag har fått önskemål om att visa hur jag tänker och bygger stationsmiljöer, kanske kan slå ihop bägge delarna.











__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-12-09, 12:48   #6
Nils-Erik_Barklund
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 9
Standard

Jag är mycket intresserad av att få en sådan information. Jag tycker att det du bygger är suveränt.
Nils-Erik_Barklund besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-12-11, 16:48   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Vem är inte intresserad av allt i tipsväg och info från forumets äkta artist och mästerbyggare?
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-12-12, 12:18   #8
Otto
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 65
Standard

Rely. Det sätt som du utformar de olika miljöerna är fantastiskt.
Det klart att man väldigt gärna vill ta del av dina erfarenheter.
Otto
Otto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-12-12, 11:20   #9
mazter
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 85
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Svarar på din kommentar här.

Om intresse finns så skulle jag kunna göra en liten "instruktion" med alla steg jag tar när jag gör spårnära gräs.
Intresse finns här med...
__________________
Jörgen
mazter besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009