Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-04, 19:39   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej Tomas

Jag har också lite frågor om detta ämne. Först vad menar du med kolla sedan i CCG:n. Det är väll en förkortning av något. Var finns den i Gmax.

Så (klicka i checkboxen "axle"). Hittar ingen checkbox i Gmax.

MVH
Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 20:07   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle
Hej Tomas

Jag har också lite frågor om detta ämne. Först vad menar du med kolla sedan i CCG:n. Det är väll en förkortning av något. Var finns den i Gmax.

Så (klicka i checkboxen "axle"). Hittar ingen checkbox i Gmax.

MVH
Kalle
Om jag får lägga mig i igen så tror jag Tomas menar Content_Creators_Guide, en stor pdf-fil som finns att ladda hem hos auran någonstans (5 MB stor, kommer inte ihåg var nu). Där står i princip allt förklarat om de olika alternativen i config-filerna.

Detta står det om att placera helpers för text:
Citat:
Points are placed in top view in 3dsmax/gmax. When
aligning the point in 3dsmax of gmax, click on the
Hierarchy - Affect Pivot Only option to examine the axis
direction, turn off the Affect Pivot Only selection, and
rotate the point itself to the correct orientation. Click
on the Affect Pivot Only option again to check the new
alignment. Make sure you rotate the point, not the axis.
Det är enkelt att se orienteringen på punkten om man tillfälligt slår till Affect Pivot Only under Hierarchy-fliken. Den tjocka blå genomskinliga pilen pekar mot hållet texten visas mot. Slå sen ifrån knappen igen när man roterar och slå tillfälligt till igen för att kolla!

Brukar även välja Axis Tripod i alternativen för helpern.

Sparade rätt mycket tid för mig, första gångerna visste man inte vart helpern pekade
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 09:27   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Nu börjar det ta sig.
Att jag bara såg lite svart i skylten tidigare, berodde ju som vanligt på. Att man inte läser och gör enligt de tips som man får. Hade jag kollat y och x axlarna på engång, så hade jag kanske lyckats direkt. Skylten lodrätt och texten vågrätt. Därför såg jag bara lite svart i skylten i vissa vinklar.
Men nu är det fixat.

Nu undrar jag istället.

Går det att byta teckensnitt, så att man får samma som vägverket använder på sina skyltar.

Så här ser det ut, så här långt.
Man får skriva in den sista siffran för den höjden man vill ha.
Ska även byta ut 3:an mot en 4:a på en annan skylt.

Bengan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1höjd.jpg (16.2 KB, 281 visningar)
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 10:45   #4
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Smile Text och Ljusefekter

Tack Deskgrunt!

Nu har jag också förstått lite mera av att vända pointen rätt.
Kanske gäller det samma för ljus/lampor. Försökte få ljus i cupén till nya Y7 med genom att utöka antal points som är till för stråkastarna. Fast då syndes de genom taket och så lyser de ju rakt fram. Fast vänder man på dem så lyser de väll rätt genom golvet och ned på rälsen och banvallen.

Det finns ju andra ljusefekter att ta till i gmax och som också finns på helpersmenyn fast de har jag ingen aning om hur de fungerarar.
Har tittat lite i pdf:en du talade om och där finns det beskrivet hur man kan ljussätta en cab med skuggor och andra finnesser. Fast att förstå hur det skall gå till tar tid för mig. Får väll ta till ett lex. och läsa om det i sängen några nätter i sommar.

Hälsningar
Kalle
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-05, 21:49   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Bengan: Ah, nu fattar jag vad du vill åstadkomma
Tyvärr tror jag inte att man kan ändra teckensnittet.
Eller jo, det kanske går om man har en bildfil med varje tecken förresten... Men hur man får det att funka så det går att ändra... Har sett att en del lok använder bilder till siffror för running number.

LokKalle: Ljus i gmax begriper jag inte ett dyft av, trodde knappt att Trainz använde det. Ljuset i TRS är ju mycket fusk, vore trevligt om nästa trainz har riktigt dynamiskt ljus och inte platta texturer av gatlampor etc.
Ser lite kul ut när man ändrar höjd på en lampa och ljuskäglan försvinner under jord.
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-04-05 klockan 21:51.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-30, 15:03   #6
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Bengan: Ah, nu fattar jag vad du vill åstadkomma
Tyvärr tror jag inte att man kan ändra teckensnittet.
Teckensnittet Tratex går att hämta på Vägverkets hemsida:
http://www.vv.se/templates/page3____2789.aspx
  Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 11:25   #7
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Ska man ta bort alla World_cache_dispather.chump filer?
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-29, 21:23   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard Tar upp gammal tråd igen.

Började på skyltarna igen som jag höll på med tidigare och kom på varför jag inte har gjort det hela klart än.
Körde fast och tappade lusten.
Har nu börjat igen och kört fast med samma skit igen.
Så nu har jag lust att lägga det åt sidan igen, men känner att jag vill ha det avklarat nu.

Skylten till vänster. 4,1 meter, är ettan som skrivbar text.
Vill kunna göra likadant med skylten till vänster. 12 t.

Problemet för mig, är att jag inte får till större text (siffra)
Storleken är som den etta som ligger ute till vänster i det röda.
Samma storlek som ettan i 4,1 m.
Vill få den till samma storlek som 12 i skylten.

Har fått för mig att det är här i configen, som jag ska göra ändringen i.
Och då där det står fontsize 0.18.
På märket 4,1 meter är värdet 0.12, här i configen ändrat till 0.18.

Har provat med en hel del olika värden här.
Som 0.3, 0.30, 0.6, 0.9 m.m. Även byt ut 0 mot 1, 2, 3 m.m.
Men ingenting händer med storleken på texten.

Är jag helt ute och cyklar, när jag är där och pillar.
Är det möjligtvist i Gmax, som denna ändring ska ske redan för storleken.

Någon som vet, hur jag ska göra.

Nedan är configen, är det något som saknas.
Går annars bra för mig att skriva på skylten, men som sagt.
Blir fel storlek för mig.


kuid <KUID:73394:40196>
kind "scenery"
region "Sweden"
light "1"
type "Vägmärken"
username "FM Begränsad bruttovikt på fordon
"
mesh-table
effects {
0 {
kind name
fontsize 0.18
fontcolor 0,0,0
att a.name0
name name
}
}

default {
mesh F_M 16.im
auto-create 1
}
description "Vagmarken"
trainz-build "2.4"
category-region-0 "SE"
category-class "BR"
category-era-0 "1970s"
category-era-1 "1980s"
category-era-2 "1990s"
category-era-3 "2000s"
asset-filename "F_M 16"
author "Bengt Ljunggren"
contact-email "bengtljunggren@telia.com"
organisation
license ""
Bifogade bilder
Filtyp: jpg vägmärke.jpg (58.5 KB, 195 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-29, 22:50   #9
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Bengan, jag tror du fått lite fel i mesh-table på din config. effect bör ligga som underordnat default typ såhär:

PHP-kod:
mesh-table {
    default {
        
mesh                    "F_M 16.im"
        
auto-create                1
        effects 
{
            
font0 {
                
kind name
                fontsize 0.2
                fontcolor 30
,30,30
                att a
.name0
                name name
            
}
        }
    }

Sen borde fontsize funka men glöm inte att ALLTID radera world_cache_dispatcher.chump i cache mappen för TRS2004 mellan testerna!

Behövs INTE i TRS2006 men vill du att den skall funka även i 2004 så är det bäst att utveckla där o sedan testa i 2006 efter packning. Packa alltid med 2004'as dispatcher för CMP gör så att det inte funkar i 2004.

För säkerhets skull med så ha inte mellanslag i något filnamn som F_M 16.im och absolut inte svenska tecken, då raderas filen i TRS2006.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-30, 15:40   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Bengan, jag tror du fått lite fel i mesh-table på din config. effect bör ligga som underordnat default typ såhär:

PHP-kod:
mesh-table {
    default {
        
mesh                    "F_M 16.im"
        
auto-create                1
        effects 
{
            
font0 {
                
kind name
                fontsize 0.2
                fontcolor 30
,30,30
                att a
.name0
                name name
            
}
        }
    }

Sen borde fontsize funka men glöm inte att ALLTID radera world_cache_dispatcher.chump i cache mappen för TRS2004 mellan testerna!

Behövs INTE i TRS2006 men vill du att den skall funka även i 2004 så är det bäst att utveckla där o sedan testa i 2006 efter packning. Packa alltid med 2004'as dispatcher för CMP gör så att det inte funkar i 2004.

För säkerhets skull med så ha inte mellanslag i något filnamn som F_M 16.im och absolut inte svenska tecken, då raderas filen i TRS2006.
Provade med att klistra in ovanstående i configen istället, men då gick det tyvärr inte alls att skriva något.

Har raderat world_cache_dispatcher.chump
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Vad gör denna skylt här. Bengan Off-topic 8 2005-10-30 18:09
Skylt vid plankorsningar Hinken Trainz - Allmänt om Trainz 2 2005-03-03 21:46
text som rör sig? Arre Off-topic 2 2005-02-17 11:10
Storlek på text i IE Jonsson Off-topic 3 2004-05-25 15:38
Min rutt till UTC och me Tomas Stations skylt Nicke_123 Landskapsdesign - Trainz 7 2002-12-14 21:49



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009