![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Tackar Patrik!
Provade just, och det fungerade bra. Jag ska finslipa det hela i morgon efter jobbet, men nu är det dags att sova. God natt .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Hej igen!
Hoppas på lite mer hjälp. Jag har problem med både load.im och load.kin i Trainz. Jag provade med load-filerna från Uadh på min vagn och det fungerade. Detta borde betyda att config filen och .gs-filen är riktiga, men när jag provar med mina load-filer så dyker animationen inte upp och load.im ligger på spåret under vagnen redan från början. Det enda som fungerar är texture-replacement funktionen. Man ska väl vara glad för det lilla antar jag, men det skulle vara roligt om jag fick det att fungera. Så, som sagt, eftersom uadh-lasten fungerade men inte min så tyder det på att jag missat något i gmax eller i exporten till im/kin. Är det något speciellt man ska tänka på där? Höjden som load.im ligger på till exempel? Hur kommer det sig att den blir synlig som en del av vagnen tro? När jag slog ihop vagnen med animationen i gmax så fungerade animationen bra och låg på rätt ställe. Många frågor, precis som vanligt. ![]() mvh .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Har du gjort detta:
Citat:
Till slut så markerar du sista framen och flyttar b.r.load01 till fullast position. Observera att det är bara dummyn man skall behöva flytta. Har ju aldrig gjort någon last själv så ingen aning egentligen ![]() EDIT: Förresten, prova att flytta upp b.r.main så de två dummy'sarna aldrig möts.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Hallå!
Ja, det känns som om det saknas vissa steg i den där guiden. Kanske man ska ha mer förkunskaper först. I alla fall så har jag satt b.r.load01 till -1000m i första rutan, därefter botten på vagnen och sista rutan vid full last. När jag sänker ner b.r.load01 så följer ju även Load01 med eftersom dom är länkade. Detta blir ju .kin-filen. När det däremot gäller .im-filen så vet jag inte ifall jag även där ska sänka Load01 till -1000m. Jag provade det, och då blev vagnen knappt synlig i prewiew-rutan i Surveyor. Det verkade som om vagnen och Load01 blev ett enda 1km stort objekt med vagnen överst och Load01 i botten. Nu har jag Load01 på 0 meter men då ligger den som sagt på spåret under vagnen direkt jag startar Surveyor, trots att vagnen är olastad. Jag ska prova ditt tips med att höja b.r.main. Tack så mycket för all hjälp. Förhoppningsvis så ska det gå bättre nu. mvh .... Mats EDIT: DOH! Jag är så Dum! ![]() Hittade felet nu. Jag exporterade Load.im UTAN Dummies. Trodde att dessa endast behövdes i animeringen. Nu fungerar det.
__________________
![]() Senast redigerad av MatsH den 2005-04-30 klockan 22:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Ah, skönt!
Såna fel kan reta gallfeber på en ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Gjorde ett försök för att få vagnen att ta last.
Kopierade då av från Eaos config och la in i min. Hade mina misstankar att detta inte skulle gå och fick det halvt bekräftat. Vagnen tar emot last (Woodchip), men lasten blir inte synlig. Antar att jag här behöver sätta ut några liknande punkter som jag fick göra för boggin eller sådana där dummies som ni kallar dom för. På vagnen i Gmax, för att senare kunna se lasten. Är jag ute på fel spår, tro. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Hej Bengan!
Jag är absolut nybörjare på detta med animerad last så detta stämmer säkert inte till hundra procent. Du behöver inte placera ut några lastpunkter för att din vagn ska kunna ta last. Om lasten består av objekt (containers, lastpallar, pappersrullar och dylikt) så behöver du göra det men när det handlar om sk bulk-load, alltså flis, grus, kol mm så använder man istället en mesh (3d-modell av lasten) och en animering. Det ska gå att göra som du tänker, men om din vagn har andra mått än vagnen du kopierar lasten ifrån så kan det se lite konstigt ut. Hur mycket av config-filen kopierade du? Har du även kopierat load-delen som finns under mesh-table? Dessutom behöver du kopiera katalogen "load" som du hittar i body-katalogen. Det är i den som mesh-filen och animationen ligger. Du behöver också ha en script-fil som slutar på .gs som ligger i samma katalog som config-filen. Hoppas att detta hjälper dig något. mvh .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|