Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-09, 17:44   #1
hauguth
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Rutten är väl körfärdig nu, men det är mycket som man vill förbättra hela tiden och mycket som skall färdigställas. Nya och bättre (?) idéer dyker upp, dessemellan stagnation och idétorka.

Sessionerna går ut mycket på att det är olika trafikföretag som kör passagerartrafik. De har sina slutstationer där ett annat företag också har sina stationer, så att passagerarna får byta tåg om de skall resa vidare. Ibland anländer AI-förarna samtidigt till samma station och då får de ibland spatt och far iväg någon helt annan stans långt borta, innan de vågar sig tillbaka. Mer spännande och oförutsätt än planerat. AI-conceptet verkar ha sina små egenheter...

Själv gillar jag att köra godstrafik och möter då dessa AI-förare. Jag har mest enkelspår därför att jag gillar mötena, antingen man nu får vänta själv eller om AI-föraren lyckats hitta bromsen och snällt väntar.

Rutten är såpass stor att en tågrörelse med lastning och lossning i var ände av banan, med lite möten på olika ställen, oftast tar mellan en och ibland närmare två timmar.

Man får ta fika med sig...
Skitsnygga bilder på din bana!!

Hur gör du vid mötesspår? Lägger du om växlarna själv eller har du gjort regler om gör att hela mötesproceduren sköter växlar och signaler självt?

mvh
__________________
M Hauguth
hauguth besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 18:06   #2
alex
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Östergötland
Inlägg: 864
Standard

Hej

kan bara säga,super snyggt Håmacon
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 18:23   #3
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Kul att höra!

Hauguth:
Ja, vid mötesspår har jag också haft samma problem som du och inte hittat någon jättebra lösning.

Jag har "löst" det tillsvidare genom att lägga in ett kort säkerhetsspår med stoppbock innan växeln som ansluter till linjen. Då kan AI-föraren få låsa säkerhetsväxeln istället bäst han vill och jag får min växel fri för passage. Det finns säkert en snyggare lösning, men den har jag hittat än.

Håkan

Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-09 klockan 21:34.
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 01:01   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Kul att höra!

Hauguth:
Ja, vid mötesspår har jag också haft samma problem som du och inte hittat någon jättebra lösning.

Jag har "löst" det tillsvidare genom att lägga in ett kort säkerhetsspår med stoppbock innan växeln som ansluter till linjen. Då kan AI-föraren få låsa säkerhetsväxeln istället bäst han vill och jag får min växel fri för passage. Det finns säkert en snyggare lösning, men den har jag hittat än.

Håkan
Den "enkla men skitiga" lösningen på enkelspår är att inte ha någon signal alls på enkelspåret. Då kommer alltid AI-förarna att stå o vänta bakom signalen vid växeln innan enkelspåret.

Den lösningen är ju dock inte så kul kanske.

Jag har en lösning med skript med som faktiskt funkar bra, knepet där är att inte använda vanliga AI'n alls utan istället sätta upp allt med PathControl, AutoDrive och ev. PathTrigger för automatisk växling även för manuella tåg. En liten bugg är dock att försignalerna till infartssignaler ute på enkelspåret inte slår om efter ett tåg passerat men det kan jag leva med och är ju bara visuellt.

Gjorde ju en demo-rutt innan jag la trinz till sidan, det jobbiga kvar var bara att skriva en beskrivning för det hela hehe. Får se om jag kan ta mig i kragen en dag.

Det är dock ingen "snabb o enkel lösning" men i slutändan blir körningen desto intressantare.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 10:17   #5
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Tack Patrik för ditt tips!

Det är dit någonstans jag vill komma och eftersom jag insett AI:ns begränsningar vill jag gärna pröva din lösning. Problemet just nu är att jag blir så avtrubbad av pågående medicinsk behandling att jag har lite svårt att ta till mig ny kunskap för tillfället. Jag får hålla nog mig till själva ruttbyggandet ett tag till.

Däremot har jag en annan fråga som kanske är lite enklare att lösa?
Jag har lagt in lastplatserna med de fina trailercontainrarna i rutten (containrarna med hjul), men inte kunnat lasta något.

Behövs det särskilda tågvagnar och var kan man isåfall hitta dem? Är det något annat jag behöver veta för att få till det med lastningen där?

Med vänliga hälsningar,
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 10:26   #6
Bålsta
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Stockholm sweden.
Inlägg: 115
Standard

Jätte fint, själv så tycker jag att de ser ut som en industristad i ditt bygge.
__________________
file:///ELEVER%20på%20Hallon/Urbans%20elever/Glenns%20nya%20mapp/Glenns%20avatar.jpg
Bålsta besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 14:51   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Däremot har jag en annan fråga som kanske är lite enklare att lösa?
Jag har lagt in lastplatserna med de fina trailercontainrarna i rutten (containrarna med hjul), men inte kunnat lasta något.

Behövs det särskilda tågvagnar och var kan man isåfall hitta dem? Är det något annat jag behöver veta för att få till det med lastningen där?
Troligen finns det ingen europeisk vagn som är konfigurerad för den lasten men det kan man enkelt lägga till själv bara "fästpunkten" tillåter att trailern får plats.

Om du har en lång flakvagn och klickar med frågetecknet på den i Surveyor så får du upp rutan med vilka laster som tillåts. Där kan du klicka plustecknet på en last så kommer det upp en lista med alla laster man kan lägga till. Troligen får du välja ett "fack" som endast tillåter 1st av produkten.

Sen beror det även på hur trailerprodukten är gjord och var dess "mittpunkt" finns. Om jag kommer ihåg rätt så var den förskjuten så om man använde en av de främmre eller bakre facken på STWs Rps-vagn så hamnade trailern på mitten.

Man får helt enkelt testa sig fram till vilken vagn som passar.

Observera:
- Om det inte visas några produkter alls när man klickar frågetecknet på vagnen så är den inte konfigurerad för last.
- Klicka även med frågetecken på industrin i surveyor och se så att den är inställd att producera osv.
- Alla inställningar för industri och produkter sparas i sessionen så kartan måste öppnas med den.
- Tyvärr finns det fortfarande i TRS2006 en bugg som gör att de vanliga Portalerna inte kommer ihåg laster man själv lagt in, endast de som vagnen har som standard. Så efter en portalvisit funkar inte custom lasten längre! För att gå runt det så måste man editera vagnens config och lägga in lasten som standard.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 15:19   #8
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Tack för ditt utförliga svar, Patrik!

Lösningen hade jag nog aldrig kunnat lura ut själv.
Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 16:29   #9
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Låsta växlar är ett riktigt elände. Men jag undrar, har inte Auran någon "önskemålssida" eller har de andra kanaler för att ta till sig användares problem. Det kan ju inte bara vara vi här som har växelproblem.

Men med tanke på de andra problem som redan finns med 2006 och att Auran på sin internetsida skriver att ingen uppdatering utav 2006 är på gång kan man ju undra hur mycket de bryr sig om sina kunder.

Ursäkta jag slarade det här var uppe på inlägg 60. Såg det som det sista.

Senast redigerad av CGD den 2006-01-14 klockan 19:35.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 17:09   #10
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Question

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Låsta växlar är ett riktigt elände. Men jag undrar, har inte Auran någon "önskemålssida" eller har de andra kanaler för att ta till sig användares problem. Det kan ju inte bara vara vi här som har växelproblem.

Men med tanke på de andra problem som redan finns med 2006 och att Auran på sin internetsida skriver att ingen uppdatering utav 2006 är på gång kan man ju undra hur mycket de bryr sig om sina kunder.
Hej!

Vad har detta med rutten att göra???

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 17:10   #11
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Cool

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Låsta växlar är ett riktigt elände. Men jag undrar, har inte Auran någon "önskemålssida" eller har de andra kanaler för att ta till sig användares problem. Det kan ju inte bara vara vi här som har växelproblem.

Men med tanke på de andra problem som redan finns med 2006 och att Auran på sin internetsida skriver att ingen uppdatering utav 2006 är på gång kan man ju undra hur mycket de bryr sig om sina kunder.

Ja, jag vet ju inte om det riktigt var denna tråden du tänkte kommentera, men jag har tidigare skrivit om AI-blockerade växlar. Nyligen hittade jag under rules någonstans ett alternativ att bocka för som hette ungefär "Öppna låsta växlar". Jag kar kryssat för det, men varit för upptagen med själva ruttbyggandet för att hinna kolla om det kan vara en lösning på problemet.

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009