Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-12, 23:44   #61
Hawk
Veteran

Reg.datum: Aug 2001
Lightbulb

Heja

Ja håller

lycka till

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 23:49   #62
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Jag håller med! Hoppas ryggen blir bra. Promenera bort ryggbesvären på mjuk mark.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 01:07   #63
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Hej

Tack för alla positiva svar...

Ja du Totte, så enkelt är det tyvärr inte..Det är värre än så...

Ok, jag kommer att göra allt jag kan för att få denna uppdatering till stånd, det kommer att ta sin lilla tid men skam den som ger sej. Jag brukar inte vara den första som ger upp....

MVH Kenneth
Gammal 2007-11-13, 15:30   #64
knebert
Medlem

Cool Status

Hej

Nu har jag lyckats göra klart "bortom" Karlfors ochså Har bland annat kompletterat det området med gantrys och lite annat

Nu har jag området "bortom" Kvarndalen kvar, MEN nu börjar strulet. Det finns något/några ställen som när man kommer dit så hänger sej allting. Vet ej vad det är och vad det är som gör det, det är det enda stället på hela rutten det bråkar med mej.

Mitt eget tips är att det är någon/några signaler som står tokigt, inget ont om signalsättaren till originalet, men på min burk så jäklas det. Nu har jag en egen lösning på detta, skall se om det kan hjälpa med det annars vet i tusan hur jag skall göra

MVH Kenneth

PS Håll gärna tummarna för att jag skall få det att fungera.....DS
Gammal 2007-11-13, 15:44   #65
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

När signalerna jäklas, så brukar det normalt sett vara antingen att dom tjurar ute i simulatorn och vägrar fungera som man tänkt sig. Eller så att det smäller när man försöker ladda rutten eller AE. Sällan eller aldrig då man närmar sig en viss tile i RE.

I det senare fallet, var försiktig när du plockar bort signaler så inte en ensam försignal hamnar ytterst. Minns inte hur det såg ut på enkelspåret bortom Karlfors, men det kanske står en fristående försignal där, då får du vara lite försiktig.

På din beskrivning låter det mer som en sk "surtile" och det fanns det ju på NMJ oxå, även utan signaler. Även JBJ2 har haft sur-tilar. Vad som var den egentliga orsaken till dessa har iallafall inte jag blivit klok på, men lösningen var att snurra iväg 10 tiles iväg, spara, sen hoppa tillbaka. Trist, men det fungerar.

/originalets signalsättare

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 16:11   #66
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Är det försignalen som står tokigt enligt lon -2.44200 lat 54.53125?
Försignalen och kuben är för långt ifrån varandra, och jag förstår inte varför.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 19:54   #67
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
När signalerna jäklas, så brukar det normalt sett vara antingen att dom tjurar ute i simulatorn och vägrar fungera som man tänkt sig. Eller så att det smäller när man försöker ladda rutten eller AE. Sällan eller aldrig då man närmar sig en viss tile i RE.

I det senare fallet, var försiktig när du plockar bort signaler så inte en ensam försignal hamnar ytterst. Minns inte hur det såg ut på enkelspåret bortom Karlfors, men det kanske står en fristående försignal där, då får du vara lite försiktig.

På din beskrivning låter det mer som en sk "surtile" och det fanns det ju på NMJ oxå, även utan signaler. Även JBJ2 har haft sur-tilar. Vad som var den egentliga orsaken till dessa har iallafall inte jag blivit klok på, men lösningen var att snurra iväg 10 tiles iväg, spara, sen hoppa tillbaka. Trist, men det fungerar.

Hej

Bara en liten rättelse: Området kring Karlfors är klart, det är "bortom" Kvarndalen det jäklas....Har en liten aning om vart det är..

MVH Kenneth
Gammal 2007-11-13, 19:55   #68
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej

Ett tips att checka av....

MVH Kenneth
Gammal 2007-11-13, 21:14   #69
knebert
Medlem

Citat:
Hej

Nej, det är det inte, den signalen är numera utbytt till en annan av Mazz signaler.

MVH Kenneth

PS Det har ingen betydelse hur långt ifrån kuben signalen står. Ibland kan man tex hänga en signal i stolparna men man vill ha villkoren för signalen uppfyllda tex efter signalen, då kan man flytta fram kuben. DS
Gammal 2007-11-13, 22:21   #70
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
RE begränsar själv så att en signal inte kommer "för långt" ifrån sin kub.

En försignal är ju dessutom inte en signal som ger några besked till player tåg, så det är väldigt okritiskt hur man placerar dessa kub/mast relativt varandra.

För en signal som ger signalbesked till tåg, bör signalen inte vara allt för långt ifrån sin kub. Som signalsättare får man tänka på att om kuben sitter före masten så finns stor risk att man oavsiktligt kör mot rött, det är således ingen bra ide att placera masten före kuben. Åt andra hållet må ju vara hänt, men tänk då på att AI-tågen går efter kuben, medan player sannolikt går efter masten.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 00:02   #71
knebert
Medlem

Red face

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz

Hej

Ja som vi konstaterade tidigare så är det så som du säger. Tyvärr.... Men jag kommer att se om det kan finnas en lösning på det hela...

MVH Kenneth
Gammal 2007-11-14, 23:48   #72
knebert
Medlem

Smile

Hej

Nu kan jag meddela att det problemet som uppstod under gårdagen är numera löst Tack Mazz för dina råd!

Det finns nu Mazz signaler på en större areal bortom Kvarndalen än vad det var för 24 timmar sedan så nu närmar sej första etappens slut...

Efter denna första etapp (när den är godkänd av testpiloterna) så kommer etapp 2 att påbörjas. Vad är då Etapp 2?

Jo, idag så är alla signaler på stolpe och det vet vi ju alla att in the real life så hänger signalerna i bryggor och gantrys. Så detta skall göras då...Under tiden som rutten testas kommer jag själv att testa om det fungerar att bygga om rutten med SR (Scale Rail) och även att ersätta vissa bitar med Mosaic isället för som idag så finns det transfer.

Ja det var väl det hela för idag....

MVH Kenneth
Gammal 2007-11-15, 17:46   #73
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Bra att du fick ordning på det! Ser fram emot att etapp 1 blir klar och hoppas det går bra med etapp 2...
Gammal 2007-11-18, 10:14   #74
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Bra att du fick ordning på det! Ser fram emot att etapp 1 blir klar och hoppas det går bra med etapp 2...
Hej

Tack för detta...Ja jag hade hoppats på att Etapp 1 hade kunnat bli klar nu till denna helgen men det kom annat emellan, tex då "surtilesen" men även annat "in the real life" så jag hoppas att jag kan göra det klart nu ubder denna veckan.

MVH Kenneth
Gammal 2007-11-21, 00:12   #75
knebert
Medlem

Smile Status

Hej

En liten statusrapport: Har nu endast ett fåtal signaler att få på plats, men det tar tid eftersom det finns ett antal "surtiles" i just denna del av rutten.

Så snart kan det bli ett ex för mina testförare att sätta tänderna i.

Sen hoppas jag att dessa testkörningar går bra, desto snabbare kan vi få ut rutten, i varje fall med Mazz signaler...

MVH Kenneth

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56.