![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#76 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
...kanske någon undrar?
Tja, inte så mycket just nu, men hon plockas fram ibland, när jag hinner, och filas på. Det som hänt sen sist är väl att de fasta delarna av hytten börjar komma på plats och att lokets textur har fått lite högdagrar och annat. Några bilder på dagsläget:
![]() |
#77 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ser kanon ut, Lennart.
![]() Har varit rätt dött på forumet, dom sista dagarna. Men jag är inne och kollar dagligen flera gånger. Har själv gjort ominstallation och bara installerat allt svenskt material som finns och nu har jag påbörjat en genomgång utav allt material som finns att tillgå via cmp och som har minst build 2.7. Fasen vad mycket att gå igenom, har bara backat tillbaka till oktober 2012 bland allt material. Känns som om det är minst en månads jobb, innan man har gått igenom allt.
![]() |
#78 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Men jag vet att du är en envis själ så det finns ju hopp om att du lyckas !!?? Svenolov påpekade ju detta med tagg-sökning som ett sätt, det kanske finns andra att få ordning på denna "vildvuxna" Downloadtråd !? Egentligen är ju Download-tråden en liten "databas" med begränsade funktioner för sökning och sortering, men det är det vi har. Jag är väl själv delaktig i graden av oordning genom den mängd "uppkastningar" jag levererat (säkert uppåt tusen vid det här laget!?) Lycka till!
![]() |
![]() |
#79 |
Veteran
|
![]()
... tar tid att tillverka men går att få snygga med goda texturförlagor.
Eftersom det är rätt dött på forumet just nu så kommer här bild på Dibro-reglaget och Bromsventilhandtaget som ni kan sitta och längta efter att få lägga händerna på ![]()
![]() |
#80 |
Veteran
|
![]()
... jag fortsätter väl rapportera hur arbetet med Tp-hytten fortskrider.
Ytterligare reglage och skyltar tillkommer i rask takt:
![]() |
#81 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]()
Loket ser jättebra ut Lan! Det kul att du bygger en riktig hytt till loket.
Tyvärr är jag ganska dålig på att kommentera, men jag följer alltid dina trådar med stort intresse, så du får gärna fortsätta uppdatera dem när det hänt något nytt ![]()
![]() |
#82 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Ser otroligt bra ut lan! Grymt jobb med texturerna!
![]()
![]() |
#83 |
Veteran
|
![]()
... av de nytillverkade reglagen, placering, och skalning till passande storlek.
Sen sättar jag dit attachmentpunkter och vrider dom rätt och sparar alla rörliga delar med sina attachmentpunkter. Dessa skall sedan centreras och vridas rätt till origo, en del skall bli "animated-lever" och, och, och.... En bild på dagsläget:
![]() |
#84 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
|
![]()
Snyggt Lan
![]() Ditt Tp lok är nog ett av dom bästa smalspårsobjekten hittills (inget illa menat till DONJ teamet, era saker håller minst samma klass (alltså best of the best)). Men jag undrar lite, om du kommer göra så att man måste starta loket innan man kör iväg (jag tänker att "motorfrånslag" är som en "startnyckel") Det skulle höja verklighets känslan ännu mer. Men det är ju redan nu über snyggt ![]()
![]() |
#85 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]() Citat:
![]() tar ett par minuter att få igång dom, om det är riktigt kallt så tar det väldigt lång tid haha. Det skulle innebära att Lennart måste besöka båda maskinrummen i modellen! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
|
![]() Citat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#87 |
Veteran
|
![]()
Marcus vet säkert detta!?
Men det finns en manometer baktill i hytten som väl visar trycket i i tryckluftstanken vilket får mig att misstänka att Tp (liksom många andra 50-tals diesellok) startades med tryckluft. Om det var längesedan loket startats hade väl trycket sjunkit så lågt att man fick trycksätta tanken utifrån med en extern kompressor!?
![]() |
#88 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Har kommit tillbaka efter en arbetshelg i Malmköping, och får se detta! Otroligt arbete Lennart! Riktigt, riktigt snyggt!
![]() ![]()
![]() |
#89 |
Veteran
|
![]()
... de små detaljerna som "gör det" så är väl detta ett bra exempel?
Men hur animerar man Imblåsning??? Torkarna är förberedda i Svenolovs skript, men imblåsning!? ![]()
![]() |
#90 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Borde ju faktiskt gå! Ha lite rök i hytten (som ska föreställa imma såklart, ska inte se ut som om hytten brinner!
![]() ![]()