Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-05-02, 08:59   #40
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Tack så mycket! Jag får nog lov att återvända till att justera nyansen på den där texturen så småningom. Men sedan sist har jag fortsatt att bygga nästa variant, nummer två av de tre varianter på Gs som SJ hade.

När SJ började beställa G3-vagnar från verkstäderna runtom Sverige 1898 så tillverkades först den obromsade varianten som jag visat bilder på hittills. Året därpå, 1899 levererades den första bromsade vagnen som då hade en bromsarkupé, alltså en extra meter vagnskorg som bestod av en kupé med plats för bromsaren. Dessa vagnar hade enbart handbroms, då alla godståg var handbromsade på denna tid.

1910 tillkom en ny variant av G3 som också var handbromsad, men den hade en upphöjd bromskur enligt tysk förebild till skillnad från tidigare vagnar. Se till exempel leveransbild på SJ G3 26792 från 1914: https://digitaltmuseum.se/0210178663...r-kottransport. Dessa vagnar var inredda med köttkrokar, samt försedda med både vakuumbroms för att kunna framföras i svenska och danska persontåg, samt tryckluftsbroms för att kunna framföras på utländska banor där tryckluftsbromsen redan var införd. Senare tillverkades flera vagnar av denna typ, men med hästtransportutrustning istället för köttransport. Under 1920-talet började SJ allmänt införa tryckluftsbroms på alla vagnar och därmed slutade man att handbromsa tåg. De upphöjda bromskurarna blev onödiga och togs därför ned från 1927 och ersattes med en enkel plattform där man kunde nå handbromsveven, vilken användes under rangering och som broms vid uppställning av vagnar. De vagnar som hade köttransportutrustning fick nytt littera Gsk 1922 och de med hästtransportinredning Gsh.

Jag har gett min modell Kunze Knorr-broms, vilket jag tror att bara de vagnar som byggdes som Gsh fick, då dessa inte hade tryckluftsbroms från leverans. Gsk-vagnarna som hade tryckluftsbroms från början fick olika typer av enkammarbromsar och jag tror att dessa behölls även efter Kunze Knorr bromsens allmäna införande på 20-talet. Behöver gräva lite mer i det där.


SJ Gs med nedtagen bromskur. Notera den längre hjulbasen och de modernare lagergafflarna i jämförelse med den obromsade modellen i tidigare inlägg



Detaljstudie av underrede med Kunze Knorr-bromscylindern och dess luftbehållare
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009