Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-31, 12:58   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard På jakt efter mer puff...

Har fortfarande en gammal AGP-maskin, som jag tänker låta fortsätta få vara TS-burken ett hyggligt bra tag till. Dock skulle det inom ramen för tillgängliga AGP-kort vara intressant att få lite bättre fps, så jag gjorde ett försök att byta grafikkortet.

Nu blev det inte alls någon succe, det blev till och med ett uns sämre. Så, tillbaka med det gamla kortet.

Men, i samband med detta passade jag även på att stoppa in ett ljudkort som jag hade liggandes, ett Audigy 2, som jag någonstans på nätet hittade att den ska stödja EAX4, som ju RailSimulator stödjer. Använde det inbyggda ljudet tidigare.

Och nu blev det bättre fps minsann... Jag hade ett antal mätpunkter, och jag förde bok över åtgärderna. Alla options på max i 1280 x 1024 och sämsta mätpunkten var 16 fps. Efter ljudkortsinstallationen ökade den till 18 fps. På andra ställen, där jag hade 38 ökade den till 41. Inga hisnande ökningar kanske, men som grädde på moset... Vilken förbättring av ljudet det blev! En helt annan klang och renhet, mumma.

Med tanke på vad ett beg Audigy 2-kort kostar, runt 200 spänn på Tradera, så tycker jag att med en sådan blygsam investering så ger det en betydligt trevligare upplevelse vad gäller ljudet. Att det sedan ger en bättre fps, om än inte radikal, är ju bara bonus.

Nu är det en fröjd att se t.ex ett ångtåg komma puffandes genom ett detaljerat landskap med väldigt fint flyt...

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2008-08-31 klockan 12:59.
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 14:23   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Å, fasen... Jag har ju ett sånt kort som bara ligger. Har kört på det inbyggda, kunde ju aldrig tro att det skulle göra nått för FPS!? Dags att sätta in det i burken då...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 19:00   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb


hej
kan man tro att detta ljudkort oxå funkar?
Har funderat på ett sådant ett tag nu
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201733


Har efter mycket övervägande KANSKE ;-) bestämt mej för att ge KRS en ny tjangs!!!

Sist jag hade KRS (när de släpptes) på datorn så fick jag bedrövliga frames.
Men nu har jag en nyare maskin, dual-core mm, så om de bara flyter på, så kan de ju va kul å testa igen.....


Om man behöver ett separat ljudkort, så är ju de en baggis, då lär man säkert få bättre ljud på allt annat oxå....

hehe, kul bild med jag och meggan...

Med min nya panamahatt

http://www.mamut.net/kmj/
Info + min dator
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2008-09-01 klockan 19:17.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 19:49   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk

hej
kan man tro att detta ljudkort oxå funkar?
Har funderat på ett sådant ett tag nu
Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio


http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201733


Har efter mycket övervägande KANSKE ;-) bestämt mej för att ge KRS en ny tjangs!!!

Sist jag hade KRS (när de släpptes) på datorn så fick jag bedrövliga frames.
Men nu har jag en nyare maskin, dual-core mm, så om de bara flyter på, så kan de ju va kul å testa igen.....


Om man behöver ett separat ljudkort, så är ju de en baggis, då lär man säkert få bättre ljud på allt annat oxå....

hehe, kul bild med jag och meggan...

Med min nya panamahatt

http://www.mamut.net/kmj/
Info + min dator
En helt underbar bild!!!! Ser ut som du trivs...

Ja för tusan, ett X-Fi-kort blir finfint de och som sagt så ger det ju bonus i andra spel åsså...

Hoppas du får bra flyt i spelet och framförallt att det känns kul!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-01, 20:15   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Thumbs up


Tack Mazz
De låter bra

HeHe, ja närmare sin "idol" lär man nog aldrig hamna...
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2008-09-01 klockan 20:17.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009