Ämne: Bump-Maps
Visa ett inlägg
Gammal 2003-09-10, 20:23   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Tack Yojimbo och Emges för uttömmande svar!
Det är tydligen inte så lätt att använda alla läckra nyheter som Discreet inför (Gmax 1.2 kan ju inte ens visa bumpmapping i perspectivefönstret). Vet någon om Discreet kommer med en ny version som kan visa alla nya mappningsmöjligheter i perspective? Är Discreet "öppna" med kod för .gmax-filer så att någon kan tillverka en exporter som stöder de mappningar som är implementerade i Jet 2?
G-max stödjer ju förutom Opacity och Bump, även Specular Color, Glossiness, Self-illumination, Filter Coloring, Refraction och Reflection mapping.

Det är klart att alla dessa map-möjligheter kräver en hel del av grafikmotorn, men med sparsam användning, och ett minimerande av polygonantalet borde det kunna leda till en snabbare beräkning för grafikmotorn.

Att sätta en standard här är naturligtvis svårt. Rullande materiel har naturligtvis högsta prioritet, men en och annan "spårnära" byggnad, växtlighet mm. torde också förgylla intrycket.

Hur påverkar vi Discreet att utveckla en effektiv Exporter till TSR 2004 och en utveckling av nästa version av G-max???

Jag rekommenderar att vi deltar flitigt i debatten på följande länk (där Trainz är väldigt lite representerat):
http://www.gmaxsupport.com/


LAn
lan besöker inte forumet just nu