Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-07-26, 10:00   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard GDSJ-rutten

Jag har börjat "leka" lite med Mazz GDSJ-rutt och kunde inte sätta ut carspawners eller plattforms och sidnings...

Fann att detta saknades i ref-filen:

CarSpawner (
Class ( "<Interactive Objects>" )
Description ( "Car Spawner" )
StoreMatrix ()
)
Platform (
Class ( "<Interactive Objects>" )
Description ( "Platform Marker" )
StoreMatrix ( )
)
Siding (
Class ( "<Interactive Objects>" )
Description ( "Siding Marker" )
StoreMatrix ( )
)

Efter jag lagt till det, så var problemet borta!


En idé jag har är att rutt ska både skildra nutid och det glada 70-talet. Detta vill jag åstadkomma genom att byta vissa shapes och textures! Har därför skapat 2 uppsättningar shapes och textures mappar som innehåller dom objekten/målningarna (bilar, telefonkiosker m.m.).

Bild 1 = 70-talet
Bild 2 = Nutid
Bifogade bilder
  
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 10:48   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Lysande ide, Pierre!

Tack för din upptäckt med den saknade raderna i ref-filen! Får justera det i zippen!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 11:24   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Jag gillar verkligen bilden till vänster, en bra början på en härlig miljö!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 17:42   #4
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Thumbs up

Hej!

Det ser bra ut detta... En bra idé med att dela upp textures och shape mappen med olika varianter.
Det inspirerar lite till att bygga lite under hösten...Har lite ritningar på äldre fordon.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-26, 18:42   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Roligt att ni gilla idén!

Kanske skulle försöka förklara bättre hur jag gjort...
Har skapat två mappar. En heter Modern route och en heter Old route. I dom mapparna finns shapes och textures mappar. Så när jag vill att rutten ska skildra nutid, så kopierar jag shapes och textures mapparna från Modern route mappen till GDSJ mappen och skriver över filerna.

Denna idé funkar bäst med ommålningar, men även med objekt i samma storlek (inte alla). Det går ut på att objekten döps likadant och skriver över varann, när man kopierar shapes och textures mapparna.

T.ex. så heter både dom äldre och modernare bilarna (filnamnen) bil1, bil2, bil3 o.s.v. Och eftersom dom heter så i carspawn filen, så behöver inte den bytas. Och dom heter likadant i ref-filen också.

En till idé är att t.ex. kor bara ska synas på sommaren. Så jag ska försöka ge dom en vinter-textur också. Den ska vara genomskinlig (alpha). Vi får se om det funkar!?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009