![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#22 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Y3:an, kallad Kamelen, är svensk järnvägshistoria. Hon byggdes i Tyskland för att trafikera de delvis oelektrifierade sträckorna Stockholm – Mora och Malmö – Karlskrona. Tåget fick sitt öknamn därför att två enkeldäckade vagnar omgavs dubbelräckade motor- och körvagnar. Interiört var Y3 toppmodernt, även mätt med dagens mått, med ludftkonditionering, högtalarutrop, pentry, barnskötarkupé och annat godis. Dieseln hade dock en förmåga att gå varm och kunde börja brinna. I Kristianstad klev alltid en brandman ombord och gjorde lokföraren sällskap. När tågsätet anlände från Tyskland omgavs det av stort hysch-hysch. Som journalist jagade jag Y3 under en hel dag. SJ visste att jag var på jakt och gömde tågsätet för mig. Det gjorde man skickligt. Jag var inbjuden till invigningsturen Malmö – Stockholm. I Norrköping klev dåvarande SJ-chefen Eric Upmark ombord. Han stegade rakt förbi alla höjdarna till lokföraren och hälsade först på honom. Upmark var först i landet att införa du-reformen. Han bröt 1800-talets välde i SJ. Inlägget ligger ju helt utanför trådens anda, men ger mig en chans att instämma i vad Bengan skriver. Nisse |
|
![]() |
![]() |