Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-12, 11:54   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Är det något jag skulle vilja se, så är det Y3 kamelen. Men ibland kan Lennart vara svår att övertala

Annars så är det väl alla ångloken och då gärna med samma rök-funktioner som med vovvens och så får vi inte glömma bort spårvagnarna.


Y3:an, kallad Kamelen, är svensk järnvägshistoria. Hon byggdes i Tyskland för att trafikera de delvis oelektrifierade sträckorna Stockholm – Mora och Malmö – Karlskrona. Tåget fick sitt öknamn därför att två enkeldäckade vagnar omgavs dubbelräckade motor- och körvagnar.

Interiört var Y3 toppmodernt, även mätt med dagens mått, med ludftkonditionering, högtalarutrop, pentry, barnskötarkupé och annat godis. Dieseln hade dock en förmåga att gå varm och kunde börja brinna. I Kristianstad klev alltid en brandman ombord och gjorde lokföraren sällskap.

När tågsätet anlände från Tyskland omgavs det av stort hysch-hysch. Som journalist jagade jag Y3 under en hel dag. SJ visste att jag var på jakt och gömde tågsätet för mig. Det gjorde man skickligt.

Jag var inbjuden till invigningsturen Malmö – Stockholm. I Norrköping klev dåvarande SJ-chefen Eric Upmark ombord. Han stegade rakt förbi alla höjdarna till lokföraren och hälsade först på honom. Upmark var först i landet att införa du-reformen. Han bröt 1800-talets välde i SJ.

Inlägget ligger ju helt utanför trådens anda, men ger mig en chans att instämma i vad Bengan skriver.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 16:58   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face Ack ja

Varför Sheik Ben Gan och Nisse vill se detta "fula" tåg överstiger min fattningsförmåga och troligen även Korvtigers.
Troligen tillkom tåget efter en hög SJ-chefs resa till London och efter en helkväll med Ale and Bitter och nattklubb gick väl återresan till hotellet med dubbeldäckare och så föddes kanske idén ??.

Men är det så att båda sheikerna tydligen vill ha KAMEL, och eftersom båda bidrar mäktigt till hobbyns fortlevnad så har jag beslutat "krypa till"Korset" eller "Månskäran" - vilket ni föredrar.

Bengans ritningar gav mig lust att göra buildingboxar av de fem enheterna - sen ligger det i "Guds" eller "Allahs" händer om det blir färdigt???

Den är i alla fall i femårsplanen nu






Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Y3:an, kallad Kamelen, är svensk järnvägshistoria. Hon byggdes i Tyskland för att trafikera de delvis oelektrifierade sträckorna Stockholm – Mora och Malmö – Karlskrona. Tåget fick sitt öknamn därför att två enkeldäckade vagnar omgavs dubbelräckade motor- och körvagnar.

Interiört var Y3 toppmodernt, även mätt med dagens mått, med ludftkonditionering, högtalarutrop, pentry, barnskötarkupé och annat godis. Dieseln hade dock en förmåga att gå varm och kunde börja brinna. I Kristianstad klev alltid en brandman ombord och gjorde lokföraren sällskap.

När tågsätet anlände från Tyskland omgavs det av stort hysch-hysch. Som journalist jagade jag Y3 under en hel dag. SJ visste att jag var på jakt och gömde tågsätet för mig. Det gjorde man skickligt.

Jag var inbjuden till invigningsturen Malmö – Stockholm. I Norrköping klev dåvarande SJ-chefen Eric Upmark ombord. Han stegade rakt förbi alla höjdarna till lokföraren och hälsade först på honom. Upmark var först i landet att införa du-reformen. Han bröt 1800-talets välde i SJ.

Inlägget ligger ju helt utanför trådens anda, men ger mig en chans att instämma i vad Bengan skriver.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg shot0.jpg (75.8 KB, 127 visningar)
Filtyp: jpg shot1.jpg (64.2 KB, 128 visningar)
Filtyp: jpg shot_UA3.jpg (71.6 KB, 126 visningar)
Filtyp: jpg shot_UB3.jpg (72.8 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg shot_UB3b.jpg (65.3 KB, 126 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 17:10   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Härligt Lennart.

Det är ju, för att hon är så förbaskat ful, som gör att man vill ha henne.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-13, 17:45   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ful, ja - men det finns många andra fulingar på våra spår.

Men Kamelen var förbaskad go (skånska m fl språk) att åka i.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 01:07   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tåg som börjar spontanbrinna är inga bra tåg. Elden skall vara kontrollerad i fyrboxen och värma vattnet i pannan, annars får det vara! Och utseendet på den där ökenormen tänker jag inte ens ödsla min tid på att kommentera!

Senaste nytt från verkstaden istället:

* Bears T21 är nu uppe på hemsidan

Den har fått en motoröversyn och samma hytt som T23, även om 21:ans hytt skiljer sig en del från 23:an. Får se om lokförare Jocke får en tredje variant på texturiella problem med den här?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 00:31   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tre nya paket uppe på hemsidan idag:

* SJ X55 (SJ3000) modernt motorvagnståg
* Ett paket med de körbar ångbåtarna Tor V och Mariefred samt slussar och diverse tillbehör (Finns under Lok/Övrigt)
* Ett paket med fyra stationshus från BJ + en stationsskylt
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 17:21   #7
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Hej!

Tack för de fina X55!

Det är inga genomskinliga fönster på tåget varken fram eller på sidorna.
Alla fönster ska väl inte vara igenbommade.

Boggierna på mitten vagnarna i den änden där det inte finns någon dörr,
sitter lite snett under vagnen.

Men i övrigt är den än super modell!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Skärmklipp 2016-06-16 16.48.jpg (262.7 KB, 79 visningar)
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 22:24   #8
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 413
Exclamation

Så här ser tåget ut för mig







Hjälp!
---------------------------------
ArvidG03SWE
Projeckt: (Trainz12)
Repaint y31
Linköping - Norrköping
Skogsbanan (påhittad)

Senast redigerad av germundal den 2016-06-16 klockan 23:16.
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009