![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
|
![]()
Enligt konnunalråd Björn Mårtensson (c) på Ovanåkers kommun (Edsbyn) har banverket och SJ(/Green cargo?) medvetet minskat trafiken på banan Bollnäs-Edsbyn-Orsa. Här är en artikel i tidningen Ljusnan om det http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=13926 .
Ljusnan skriver: "- Det som hände på 90-talet kunde ha blivit en nystart för banan med ännu mer trafik med timmer och massaved. Men Banverket och SJ valde, av taktiska skäl, att minska underlaget för trafiken, påstår Björn Mårtensson." Jag kunde inte hitta någon förklaring till hur man gjort det. Men inte för jag har något emot Björn Mårtensson. Han verkar vara en av få politiker här som verkligen bryr sig om Bollnäs-Orsabanan. Han säger bla i samma artikel: "- I en framtid tror jag att banan skulle kunna få betydelse på nytt. Därför är det viktigt att det inte blir någon definitiv nedläggning. Spåret bör ligga kvar och underhållas." De övriga politikerna bryr sig betydligt mer om att banverket skjutit upp utbyggnaden för Snabbtågstrafik på Norra stambanan ytterliggare några år vilket också offentliggjordes i dagarna. (Från början utlovades det att snabbtågen skulle rulla där redan 2002). De framställer det som att den uteblivna snabbtågstrafiken kommer att betyda undergång för bygden. Men som en som veckopendlat Bollnäs-Stockholm i "ett tvåsiffrigt antal år", och jämfört prisutvecklingen Söderhamn-Stockholm på Ostkustbanan där endast X50-54 (X-tåget) och X2 numera rullar och priserna fördubblats sedan dess skrev "Några av oss får ju betala våra resor själva, till skillnad mot de politiker som driver snabbtågsfrågan." Men jag tror att politikernas engagemang där snarare beror på att det är ett sviket sosselöfte än att dem vill få hit X2... Och slutligen ska jag bara skriva det som jag läste någonstans, tror det var i en insändare i någon tidning. Författaren till denna menade på att politikerna gärna satsar pengar på nybyggen än att lägga pengarna på upprustning av mindre banor. Det för att det ser bättre ut med nybyggnation än upprustning av gammalt. Det kan nog låta galet, men ibland är jag är nog beredd att hålla med. I alla fall till viss del. Mvh Isak |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]() Citat:
Jag har läst artiklarna. Jag klippte ut några rader: Infrastrukturminister Ulrica Messing ger också Banverket bakläxa. Hon vill behålla de lågtrafikerade järnvägarna. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
|
![]() Citat:
Jo, det där med "vill" har man ju hört förrut ![]() Nu har jag kanske fattat det här fel, men är det inte regeringen som beslutar om nybyggen såsom Citytunneln? Och eftersom det samtidigt är regeringen som bestämmer hur mycket pengar som ska gå till Banverket känns det lite konstigt att anklaga BV. Man borde väl vara medveten om kostnaden för sådana projekt mm? Men kritiken kan ju ha att göra med hur Banverket gjort med de resurser dem har möjlighet att förvalta efter eget tycke eller något sådant. Jag är inte så insatt i det där, så det ovanstående behöver inte stämma. Hur som helst läste jag nyligen Miljöpartsten Karin Svensson Smiths syn på nedläggningshoten. Denna kan läsas här http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?a...&number=104275 Min tolkning är att det kommer att se ljusare ut för banorna om Mp får bestämma, men att det nödvändigtvis inte innebär att precis alla banor blir kvar. Det står även lite intressant om tänkbara konsekvenser av nedläggningarna. Men det är nog mycket "vill" i det här också ![]() Mvh Isak |
|
![]() |
![]() |