![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Jag har inte köpt något material. Men jag har laddat ner banan. Det går att sätta ut lok det går att ändra höjden. Men den går inte att måla. Det är bara när jag hittar en liten målad bit på banan som jag kan kopiera den färgen och använda den. Inga andra går.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Det var ju tråkigt!
Jag funderar nu på det som vi diskuterade lite tidigare, att rutterna ofta läggs på lite egendomliga höjder för att försvåra ruttsammanslagningar. Denna har havsnivån på minus 175 meter. Det är ju i alla fall inte 1 km skillnad som med Marias Pass. Å ena sidan tycker jag att en så förnämlig rutt som denna inte skall tafsas på i onödan. Å andra sidan finns ju origalrutten kvar helt orörd i vilket fall som helst under sitt vanliga namn. Jag tycker det är väldigt roligt att bygga och till det har jag ju min egen rutt. Eftersom jag ofta efter långt byggande vill koppla av med lite körning är det trevligt med en färdig, vacker rutt, men det är lite bökigt och tidsödande att skifta rutt. Det skulle därför vara fint med en sammanslagning av Murchinson och Utopia. Då skulle jag kunna bygga utan dåligt samvete i Utopia och låta pärlan Murcinson vara helt orörd. Det har också den stora fördelen att jag under byggandet enkelt kunde plocka upp fina texturer och annat i M. och lägga ut i U. Vän av ordning tycker förstås att en sådan kombination är stygg: M. är professionellt byggd och mycket vacker, U. är ett nybörjarverk med sina fel och brister. Dessutom känns M. som 20-30tal, medan U. snarare ligger någonstans på 60-70talet. Sant. Då tänker jag så här: I Europa kan man åka från väst till öst, från en modern marknadsekonomi till motsatsen och då inträffar samma sak, allt känns äldre ju längre man reser, en sorts tidsresa. Okej! Om man då gör motsvarande resa här så skulle man ju kunna komma till en gränsstation med tull och annat som hör till. På ena sidan svenska signaler och svenskt material, på andra sidan deras signaler och material. Inget konstigt alls.Tidskillnaden som syns på bilar och allt annat skulle få en helt naturlig förklaring. Gränsen skulle också kunna utgöras av vatten varvid färjorna och kanske en nybyggd "Ölandsbro" skulle kunna stå för förbindelsen. En ganska frestande tanke faktiskt som känns oerhört spännande att ta tag i till hösten. Då återstår bara det säkerligen både tidsödande och monotona arbetet att sänka hela Utopianivån rätt över 175 meter. Jag har ochså hittat ställen uppe i bergen i M. där nivån ligger på 0-punkten och där man också skulle kunna ansluta kanske. Vattnet i U. skulle ju faktiskt kunna vara ett innanhav, det är bara att ta bort de största fartygen och hamnanläggningen. Nackdelen är att det då blir en häftig utförslöpa ner till linjen i M. och jag vill som sagt inte förändra den banan alls. Om det hela går i lås, så skulle jag kunna ha den mesta körningen i M., för att på kvällen köra in U. Där skulle jag kunna stiga av på centralstationen, kliva ombord på en av spårvagnarna och åka "hem" och under resan titta på neonljus och skyltfönster i staden. Den sammanslagna storleken skulle då hamna på ca 600 baseboards. Ganska lagom kanske... Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
jag vill med haaaaaaaaaaa. Den banan låter helt otroglig. och jag som har beställ marias pass =) ångar lite att jag har beställt det. skulle beställt den här banan. jaja...när löning kommer, smyga undan lite pengar och beställa denna med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Nä så skall du inte säga.
Det är två helt olika banor. Marias Pass tillåter körning med riktigt långa tunga tåg. Det gör inte Murchison. Men jag tycker också den verkar mycket häftig. Jag gillar det där med broar, tunlar, berg och kraftiga stigningar. Kanske kan man använda sig utav dess tillbehör för att försöka bygga en bana som kombinerar dess fördelar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
En annan sak att tänka på när det gäller Murchison är att den är ganska resurskrävande. Det finns visserligen både en högdetaljerad och en lite enklare version, men värstingvarianten lockar ju mest förstås. Nu hade jag visserligen alla skjutreglage på max men då blev det också lite ryckigt på vissa ställen.
Så idag tog jag en runda runt datorbutiken BARA för att kolla läget. Självklart hade jag bestämt mig stenhårt för att bara undersöka utbyggnadsmöjligheter och priser. Inte helt oväntat slutade det med att jag beställde ett nytt grafikkort: Lead Tek Geforce 7800 GS med 256 MB DDR 3 istället för mitt gamla Nvidia 5900 med 126 MB. Hoppas nu bara att det är ett bra kort... Det fanns ju avbetalningsmöjligheter dessbättre/dessvärre och gardindiskussionen är åtminstone från min sida avslutad. Man får väl dra in på skorpransonen ett tag framöver... Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Hei Gutter
Har bestilt Murchison idag så jeg håper jeg får den innen 48 timer. Ble helt frest av og se på de fine bildene så dette gleder jeg meg til å få tak i. Skal forresten på Jubelemstur til dere i Sverige og være med og feire den svenske jernbanes 150 års jubleum. Vi reiser fra oslo med et Veterantog og ankommer Gavle fredag den 8 september. MVH Oddvar |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Känns nästan som ett tvång att visa lite från dagens körning...
Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]() Citat:
Det finns även en "genväg" att gå när det gäller att slå ihop M & U. Om du slår samman banorna men lämnar något baseboards mellanrum (för att inte höjdskillnaderna ska synas så tydligt) så kan du sätta upp två portaler, en på U och en på M, som skickar tågen mellan varandra. Tåget som kör in i portal U kommer ut ur portal M efter X antal minuter. Inte riktigt samma sak som att köra tåget själv hela vägen, men du slipper stora ombyggnader för att anpassa höjden. Det finns även en höjdfunktion i "World Origin" där man kan ändra höjden upp till 100m, men jag har inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar. mvh .... Mats
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Ja vad skall man säga...Detta är ju verkligen ett mästerverk... Oki...MSTS är ju mitt vapen, men detta var något i hästväg..Helt otroligt att det går att bygga något sådant som detta. Jag kan bara hålla med dej Håkan, man vill kasta sin egen rutt i soptunnan efter att ha sett dessa bilder..Jag är impad!!! ![]() MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Tack för synpunkter och tips Mats & Kenneth!
Mats, jag skall försöka med World Origin även om det inte verkar räcka med 100 m. Portaler har jag också tänkt på, men nja... Det som ligger närmast till hands är kanske att bygga till Utopia med en lite smalare men lång sektion med en acceptabel lutning neråt och samtidigt då förändra den egna kustlinjen till ett högre liggande innanhav. Ett annat alternativ kanske är att eftersom det är många obebyggda ytor i hans landskap så kanske man kan bygga upp en liten Utopiastad där med lite spårvagnar och kanaler. Å andra sidan vill jag inte peta för mycket i hans mästerverk heller... Kenneth, ja det känns ju som skit det man knåpat ihop efter att ha studerat och kört på Michaels bana. Samtidigt så tänker jag se det som en utmaning och ett bevis för vad som faktiskt går att åstadkomma. Genom att gå in i Surveyour och se hur han gjort och vad han använt så kan man förhoppningsvis höja sin egen nivå litegrann allteftersom. Dessutom har han använt en delvis ny teknik med en form av bergsmoduler som ingår i landskapspaketet jag köpt av honom. Till vintern skall jag se vad jag kan åstadkomma med grejerna, om det så bara blir ett enda baseboard. Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
|
![]()
Håkan se upp.
Vid ett utav de där tomma utrymmena står det att Stage 3 skall komma där. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]() Citat:
För den som vill se lite mer kommer ytterligare lite ögongodis. Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
hur är det med industri , alltså finns det passagerare eller är det tomma perronger? ser på bilderna att det inte står folk där.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
om jag tar på mig mina glasögon stod de visst folk där . så glöm min fråga.
![]() |
![]() |
![]() |